درآن سه آيه مى باشد آيات 62- 82-83
ا- (أمن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء و يجعلكم خلفاء الأرض.)[1]
چه كسى است كه دعاى گرفتار را اجابت مى كند و گرفتارى را بر طرف مى سازد، و شما را زمامداران زمين قرار مى دهد.
امام صادق (عليه السلام )فرمود:
اين
آيه درباره قائم آل محمد (عليه السلام )نازل شد، به خدا سوگند (مضطر) اوست
كه در مقام ابراهيم دو ركعت نماز مى خواند و خداى عزوجل را مى خواند، پس
او اجابتش مى فرمايد، و در زمين او را خليفه مى سازد. [2]
2- (واذا وقع القول عليهم أخرجنا لهم دآبه من الأرض تكلمهم أن الناس كانوا باياتنا لايوقنون.)[3]
هنگامى
كه فرمان عذاب آنها رسد (و در آستانه رستاخيز قرار گيرند) جنبده اى را از
زمين براى آنها خارج مى كنيم كه با آنها تكلم مى كند و مى گويد: مردم به
آيات ما ايمان نمى آورند.
طبرسى از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) روايت كرده كه حضرت فرمود:
آن
جنبده " دابه " چون ظاهر شود، عصاى موسى و انگشتر سليمان با اوست، با
انگشتر روى مؤمنين را نقش و مهر كند و با عصا بينى كفار را بشكند و چون
مردم در محضرش (بين كوه صفا و كعبه) جمع شوند مؤمن و كافر را از يكديگر
تميز داده و بشناسد و بر چهره مؤمنين مى نويسد اين شخص مؤمن است، و بر چهره
كافر مى نويسد اين شخص كافر است.[4]
((17)) روايت در تفسير برهان
پيرامون ((دابه)) ذكر شده است، و ما جهت اختصار به يك روايت اكتفا نموديم،
و اينها از نشانه هاى حتمى پيش از ظهور و خروج حضرت مهدى آل محمد ارواحنا
له الفداء مى باشد كه آشكار خواهد شد.
3-ويوم نحشر من كل امة فوجا.)[5]
روزى را كه ما از هر امتى گروهى را محشور مى كنيم به خاطر بياوريد.
امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
گروهى
از عوام مى گويند اين آيه مربوط به روز قيامت است. نه، آيا گروهى را خدا
محشور مى كند و ديگران را مى گذارد، خير اين چنين نيست، بلكه اين آيه شريفه
مربوط به مسئله رجعت است. [6]
آرى مسئله رجعت از ضروريات مذهب شيعه هست. و منكر آن از ايمان خارج است.
و
روايات مربوط به رجعت متواتر است و كتاب هايى كه در برگيرنده مسئله رجعت
است بسيار مى باشد. مفضل بن عمر روايت كرده، كه امام صادق(عليه السلام ) در
معناى آيه ((و يوم نحشر من كل امة فوجا)) فرمود:
هيچ مؤمنى نيست كه
كشته شود مگر آن كه در موقع رجعت به دنيا برگردد تابه مرگ طبيعي بميرد و
كسى جز مؤمن خالص و يا كافر مطلق به دنيا رجعت نمي كند .[7]
آرى
مسئله رجعت از نظر قرآن و مكتب اهل بيت (عليه السلام ) محرز است رجعت
انبياء و امامان معصوم و مؤمنان در يارى حضرت قائم (عليه السلام ) است.
و همچين امام چارم (عليه السلام ) به ابوخالد كابلى در تفسير آيه ((ان الذي فرض عليك القرآن لراد إلى معاد ))، فرمود: [8]
پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله )و أميرالمؤمنين وائمه (عليهم السلام ) به سوى شما رجوع مى كنند. [9]
منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)