loading...
پایگاه تخصصی و فرهنگی مذهبی مهدویت
آخرین ارسال های انجمن
مژگان فیض اللهی بازدید : 155 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

درآن نه آيه مى باشد

آيات 1-2-17-18-9 1-23- 41- 45

ا و 2- (حم  عسق. ) [1]

امام باقر (عليه السلام ) در تأويل اين حروف فرمود: حم عزم و قضاى حتمى خداوند تعالى است، و عين اشاره به عذاب پروردگار است و سين به معناى (سيكون) بزودى خواهد شد، و اشاره به سال هايى است كه عذاب واقع مى شود، وقاف اشاره بقذف و مسخ است كه در آخرالزمان و خروج سفيانى واصحابش مي گردد، كه مصادف با آن، حضرت ولى عصر (عليه السلام ) در مكه معظمه ظهور خواهد فرمود. [2]

و نيز يحيى بن ميسره از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه حضرت فرمود:

حم عسق عدد سال هاى حضرت حجت قائم "عجل الله تعالي فرجه  " مى باشد. [3]





برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....

3- (و ما يدريك لعل الساعه قريب.) [4]

اما تو چه مى دانى شايد ساعت (قيام قيامت) نزديك باشد.

مفضل بن عمر مى گويد: در محضر امام صادق (عليه السلام ) عرض كردم:

معناى آيه "17" سوره شورى " و مايدريك لعل الساعة قريب " چيست؟

حضرت فرمود:

ساعت قيام قائم (عليه السلام ) است. [5]

4- (ألا إن الذين يمارون في الساعه لفي ضلال بعيد.) [6]

آگاه باشيد آنها كه در ساعت (قيامت) ترديد مى كنند در گمراهى عميق هستند.

مفضل بن عمر مى گويد:

از امام صادق (عليه السلام ) معنى اين آيه را- " ألا إن الذين يمارون في الساعه لفي ظلال بعيد " پرسيدم.

حضرت فرمود:

((ساعه)) قيام قائم (عليه السلام ) است. مى گويند چه زمانى متولد شده و چه كسى او را ديده او كجا مى باشد و چه وقت ظاهر مى شود.

تمام اين اشكالات، شكى است در قضا و قدرت خداوند متعال، آنها به نفس خودشان در دنيا و آخرت زيان مى رسانند. [7]

5-الله لطيف بعباده يرزق من يشاء من عباده و هو القوى العزيز، من كان يريد حرث الآخرة نَزِد له في حرثه و من كان يريد حرث الدنيا نؤته منها و ماله في الاخره من نصيب ) [8]

خداوند نسبت به بندگانش لطف دارد، هر كس را بخواهد روزى مى دهد، و او قوى و شكست ناپذير است.

كسى كه زراعت اخرت را بخواهد به او بركت مى دهيم، و بر محصولش مى افزائيم، و آنها كه فقط كشت دنيا را مى طلبند كمى از ان به آنها مي دهيم اما از اخرت هيچ نصيبى ندارند.

از ابى بصير روايت شده كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:

خداوند سبحان دوستى و مودت ((ذوى القربى)) را در اختيار كسانى قرار مى دهد كه مى خواهد از بندگانش باشند اين است زراعت اخرت.

خداوند به وعده خود نسبت به آن كس كه قصد مودت ايشان را دارد وفا مى كند، و آنها كه قصد نعيم دنيوى دارند در اخرت براى ايشان نصيبى نيست، و در قيام قائم آل محمد ((عجل الله تعالي فرجه )) از فيوضات و بركات ان حضرت بى بهره اند. [9]

6- (قل لا اسالكم عليه اجرا الا المودة في القربى و من يقترف حسنة نزد له فيهاحسنا.)[10]

بگو من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوست داشتن نزديكانم و هركس عمل نيكى انجام دهد برنيكيش مى افزائيم.

ابن عباس مى گويد:

هنگامى كه اين آيه ((قل لا اسالكم عليه اجرا الا الموده في القربى )) نازل شد. گفتند:

يا رسول الله اينان چه كسانى هستند كه خداوند متعال امر به مودت (محبت) اينها نموده و اين مودت را بر ما واجب كرده است؟

پيامبر(صلي الله عليه و آله ) فرمود: على و فاطمه و فرزندانشان مى باشند و اين كلام را پيامبر (صلي الله عليه و آله ) سه بار تكرار كردند. [11]

طبق فرمايش رسول ا كرم (صلي الله عليه و آله):

((المهدى من عترتي و من أولاد فاطمه)). [12]

مهدى از عترت من و از اولاد فاطمه مى باشد.

اين آيه شريفه نيز شامل حضرت حجت مهدى آل محمد  (عجل الله تعالي فرجه ) مى باشد، و او از كسانى است كه در حق آنان اين آيه شريفه نازل گرديده است.

امام باقر (عليه السلام(

در تفسير آيه كريمه " قل لا أسألكم عليه اجرأ إلا الموده في القربى " فرمود: ايشان الأئمه (عليهم السلام )[13] كه اميرالمؤمنين على(عليه السلام ) اول آنها و آخرينشان مهد ى ((عجل الله تعالي فرجه )) مى باشد.

و نيز ابن عباس پيرامون " و من يقترف حسنه " گفت: مراد مودت به اهل بيت پيامبر(صلي الله عليه و آله ) است. [14]

7- (ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل)[15]

وكسى كه بعد از مظلوم شدن يارى طلبد ايرادى بر او نيست.

ابوحمزه ثمالى گويد:

شنيدم حضرت باقر (عليه السلام ) در تأويل اين آيه شريفه " ولمن انتصر بعد ظلمه فأولئك ما عليهم من سبيل " فرمود:

مراد؟ حضرت قائم (عليه السلام ) و اصحاب اوست. چون آن جناب با اصحابش قيام كند، از بنى اميه و تكذيب كنندگان و دشمنان انتقام گيرند. [16]

8- (خاشعين من الذل ينظرون من طرف خفي.)[17]

از شدت مذلت خاشعند، و زير چشمى (به آن) نگاه مى كنند.

جابربن يزيد نقل مى كند كه امام باقر(عليه السلام ) در تأويل آيه شريفه " خاشعين من الذل من طرف خفي " فرمود:

يعنى به حضرت قائم آل محمد ((عجل الله تعالي فرجه )) مى نگرند. [18]



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 203
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 218
  • بازدید ماه : 458
  • بازدید سال : 1,524
  • بازدید کلی : 78,791