بسم الله الرحمن الرحیم
سخنران: استاد نقویان
موضوع: مهدویت
نوع فایل: mp3
حجم فایل: 6.62MB
مدت زمان: 57 دقیقه و 53 ثانیه
------------
منبع :
وبلاگ یا مهدی (عج) تا کی انتظار
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
عجایب و معجزات شگفت انگیزی از امام زمان (عج) | 0 | 316 | admin |
شمشیر حضرت مهدی (عج) | 0 | 211 | admin |
سیمای امام زمان (عج) در خطابه غدیر | 0 | 211 | admin |
برنامه ارتباط با حضرت | 0 | 230 | admin |
آن چه یک برنامه ساز مهدوی باید بداند | 0 | 241 | admin |
یادمان باشد .... | 0 | 207 | admin |
وظایف منتظران ظهور از دیدگاه قرآن | 0 | 197 | admin |
وجوب انتظاراززبان امام جوادعلیه السلام | 0 | 212 | admin |
ما امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ـ را خانه نشين كرده ايم! | 0 | 200 | admin |
وظایف منتظران در عصر غیبت | 0 | 215 | admin |
در زمان غیبت حضرت ولیعصر منتظران چه وظایفی دارند | 0 | 223 | admin |
انتظار امری به عنوان وظیفه و ثواب های ان به نقل از معصومین | 1 | 260 | admin |
فرق بین اسلام و تشیّع با سایر ادیان در بحث ظهور مصلح و منجی | 0 | 216 | admin |
موعود گرایی در مسیحیت | 0 | 205 | admin |
موعود گرایی در دین یهود | 0 | 201 | admin |
موعود گرایی در دین بودا | 0 | 228 | admin |
موعود گرایی در دین هندو | 0 | 209 | admin |
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنران: استاد نقویان
موضوع: مهدویت
نوع فایل: mp3
حجم فایل: 6.62MB
مدت زمان: 57 دقیقه و 53 ثانیه
------------
منبع :
وبلاگ یا مهدی (عج) تا کی انتظار
بسم الله الرحمن الرحیم
به نوشته ظهور۱۲ به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی وهنری شهید آوینی از برنامه این موسسه برای خرید ایده هایی با موضوع نماز و مهدویت خبر داد
موسسه فرهنگی وهنری شهید آوینی در راستای ترویج و فرهنگ نماز و نمازخوانــــی و همچنین موضوع انتظار و مهدویت......
برای مطالعه بیشر به اداه مطلب بروید......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت آیة اللّه خامنه ای (مدّظلّه ) فرمودند:
انتظار ظهور امام زمان (عج) به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسانها، انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادی است.
رهبر معظم انقلاب وجود حالت انتظار را در دل آحاد مردم یکی از الطاف خداوند بر مردم ایران در دوران انقلاب میدانند و میفرمایند:
این بزرگوار در فضای ذهنی و معنوی جامعه ما حضور دارد و جوانان مؤمن و با اخلاص نیز با آن حضرت قلباً در ارتباط هستند. این ارتباط به معنای حقیقی کلمه دو جانبه است و در حالات برجسته شور و محبت و احساس و عواطفی که ملت ایران نسبت به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینی است.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
تلاش دشمن اين است كه تعهد ما را به احكام دين كم رنگ و ضعيف سازد. آنها زن و مرد و جوان و پير را هدف قرار داده و مىخواهند سنگرهاى فرهنگى و علمى ما را تصرف كنند و آن را از اسلام و از افتخار مسلمين به گذشته هاى خود تهى كنند. اينان به اسم مليت، تمدن، وطن و حمايت از آزادى، تجدّد، دفاع از حقوق بانوان، روشن فكرى و طرح عناوين فريبنده به معنويت، اسلاميت و ولايت، حمله مىكنند. همچنين از موج اسلام گرايى در درياى متلاطم جامعه ميلياردى و شور و شوق مسلمانان براى بازگشت به مبانى اصيل اسلامى به وحشت افتاده و در برابر انقلاب عظيم اسلامى از هيچگونه توطئهاى فروگذار نيستند. جوانان ما بايد در راه عقيده و روش خود ثابت قدم و استوار بوده و دين خدا را يارى كنند تا آقا و مولاى خود را شاد و مسرور سازند. در برابر اين همه كينه، مكر، سياستهاى مكارانه، هجوم فرهنگى، افكار الحادى و اسلامزدا، تبليغات شوم و قلم به دستهاى مزدور، اين جوانان غيرتمند مسلمان هستند كه بايد از اسلام، آرمانها و اهداف آن دفاع كنند و توطئه ها را بىاثر سازند. همه منتظران بايد از سنگرهاى اسلام و مرزهاى فكرى و عقيدتى اسلام حفاظت كنند......
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطب بروید......
اصلاح نفس و ترك گناهان و آراستن به فضايل اخلاقى در همه احوال ضرورت دارد. ولى خودسازى و اصلاح نفس در دوره غيبت، كه زمينه لغزش و انحراف و آلوده گشتن به رذايل اخلاقى بيشتر است، از اهميت زيادى برخوردار است.
امام صادقعليه السلام در اين زمينه مىفرمايند: «صاحبالامرعليه السلام غيبتى خواهد داشت اگر كسى در آن دوره بخواهد ديندار بماند، سخت در مشقتخواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرايط بايد تقواى الهى پيشه كند و دو دستى به دين خود بچسبد.»
به علاوه، چون فراهم شدن زمينه ظهور امام زمانعليه السلام از يك نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضايل اخلاقى است و جز از طريق تهذيب نفس و پيدا كردن پرورش اسلامى نمىتوان در سلك ياران و زمينهسازان حضور آن حضرت قرار گرفت.
بنابراين، يكى از وظايف افراد تلاش در راه خودسازى و تهذيب نفس است. بر اين اساس، امام صادقعليه السلام مىفرمايند: «من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر و ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق ... هر كس دوست دارد از ياران حضرت قائمعليه السلام باشد بايد در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در اين حال، به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد» و حتى در توقيعى كه امام زمانعليه السلام آن را به مرحوم شيخ مفيد نوشتهاند چنين آمده است كه اعمال ناشايست و گناهانى كه از شيعيان سر مىزند، يكى از عوامل طولانى شدن دوره غيبت و محروميت آنها از ديدار امامعليه السلام است.
با توجه به نقش و جايگاه مهمى كه دعا در تفكر اسلامى دارد، اگر دعا با شرايط لازم انجام گيرد همچون ساير علل و عوامل موثر در نظام هستى، مىتواند در امور تكوينى تغيير ايجاد نمايد. در بخشى از روايات پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام توصيه شده است كه براى فرج امام زمانعليه السلام زياد دعا كنيد و از خود حضرت بقيةالله (عجل الله تعالي فرجه ) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند:
«اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم» براى تعجيل در فرج و ظهور، زياد دعا كنيد چرا كه اينكار موجب فرج و خوشحالى شماست.
بنابراين، از ديگر تكاليف عاشقان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه ) درخواست تعجيل فرج آن حضرت است. البته، توجه به اين نكته نيز ضرورى است كه اولا، دعا زمانى به مرحله اجابت مىرسد كه دعا كننده شرايطى را در خود ايجاد نموده باشد كه دعاى او شرايط استجابت را داشته باشد. ثانيا، بايد توجه داشت كه دعا هرگز جاى عمل به وظايف ديگر را نمىگيرد بلكه دعا در صورتى مفيد است كه همراه با عمل به ساير تكاليف دينى باشد.
علاوه بر موارد فوق، پايدارى در راه ولايت اهلبيتعليهم السلام، استقامت در برابر مشكلات و نارسايىها، كمك و مساعدت به هم نوعان، تحصيل علم و به دست آوردن تخصصهاى لازم، احياء شعائر اسلامى و پاسدارى از ارزشهاى اصيل و... از جمله مسائلى هستند كه اهتمام به آنها سعادت و سلامت جامعه، به ويژه نسل جوان را تضمين مىكند.
1. خوشبيني به آينده ي بشريت درباره ي آينده بشريت نظرها مختلف است؛ بعضي معتقدند که شر و فساد بدبختي جزو جدايي ناپذير حيات بشري است و بنابراين زندگي بي ارزش است و عاقلانه ترين کارها خاتمه دادن به حيات و زندگي است.1 بعضي ديگر اساساً حيات بشر را ابتر مي دانند؛ معتقدند که بشر در اثر پيشرفت حيرت آور تکنيک و ذخيره کردن انبارهاي وحشتناک وسايل تخريبي، رسيده به مرحله اي که به اصطلاح با گوري که با دست خود کنده يک گام بيشتر فاصله ندارد. راسل در اميدهاي نو مي گويد: «…اشخاصي هستند –و از آن جمله اينشتين- که به زعم .... برای مشاهده ادامه متن به ادامه مطلب مراجعه کنید ... |
از آنجا كه يكى از شرايط مهم رشد ارزشها و فراهم شدن زمينه حاكميت احكام الهى، اصلاح وضع عمومى جامعه است لذا در تعليمات روشنگرانه اسلام اهتمام به وضع جامعه و مبارزه با نارسايىهاى اجتماعى و فساد و كجروىها از طريق امورى چون امر به معروف و نهى از منكر مورد تاكيد قرار گرفته است. به گونهاى كه حتى انسانهاى بىتوجه به امور اجتماعى و مشكلات ساير مردم، خارج از زمره مسلمانان محسوب مىشود: «من اصبح و لا يهتم بامورالمسلمين فليس بمسلم»
علاوه بر اينكه بر اساس روايات اهلبيتعليهم السلام تا آمادگىهاى لازم فكرى و فرهنگى و... در احاد جامعه براى پذيرش و يارى امام زمانعليه السلام پيدا نشود، ظهور حضرت محقق نخواهد شد. از سوى ديگر، تحصيل آمادگىهاى لازم نياز به بستر سالمى دارد كه افراد در سايه آن بتوانند به كسب مهارتها و كمالات لازم بپردازند.
اين بسترسازى مشروط به احساس مسؤوليت همگانى و مشاركت همه جانبه تك تك افراد در پاكسازى فضاى عمومى جامعه است كه براى انجام كامل و به موقع اين امر نيز مكانيزمهاى زيادى پيشبينى شده است كه مهمترين آنها، اقامه فريضه امر به معروف و نهى از منكر است. يعنى همه افراد جامعه اسلامى موظفند از طريق تحصيل آشنايى كامل با شرايط و احكام آن، به اصلاح نارسايىهاى اجتماعى و حفظ سلامت فضاى جامعه بپردازند تا از اين طريق، اولا: شرايط لازم براى ظهور آن حضرت فراهم گردد و ثانيا، امكان زندگى براساس احكام نورانى اسلام در دوره غيبت، ولو به صورت ناقص، بوجود آيد.
امام صادقعليه السلام در اين زمينه مىفرمايند: «صاحبالامرعليه السلام غيبتى خواهد داشت اگر كسى در آن دوره بخواهد ديندار بماند، سخت در مشقتخواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرايط بايد تقواى الهى پيشه كند و دو دستى به دين خود بچسبد.»
به علاوه، چون فراهم شدن زمينه ظهور امام زمانعليه السلام از يك نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضايل اخلاقى است و جز از طريق تهذيب نفس و پيدا كردن پرورش اسلامى نمىتوان در سلك ياران و زمينهسازان حضور آن حضرت قرار گرفت.
بنابراين، يكى از وظايف افراد تلاش در راه خودسازى و تهذيب نفس است. بر اين اساس، امام صادقعليه السلام مىفرمايند: «من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر و ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق ... هر كس دوست دارد از ياران حضرت قائمعليه السلام باشد بايد در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در اين حال، به پرهيزكارى و اخلاق نيكو رفتار نمايد» و حتى در توقيعى كه امام زمانعليه السلام آن را به مرحوم شيخ مفيد نوشتهاند چنين آمده است كه اعمال ناشايست و گناهانى كه از شيعيان سر مىزند، يكى از عوامل طولانى شدن دوره غيبت و محروميت آنها از ديدار امامعليه السلام است.
با توجه به نقش و جايگاه مهمى كه دعا در تفكر اسلامى دارد، اگر دعا با شرايط لازم انجام گيرد همچون ساير علل و عوامل موثر در نظام هستى، مىتواند در امور تكوينى تغيير ايجاد نمايد. در بخشى از روايات پيامبر اكرمصلى الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام توصيه شده است كه براى فرج امام زمانعليه السلام زياد دعا كنيد و از خود حضرت بقيةالله (عجل الله تعالي فرجه ) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند:
«اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم» براى تعجيل در فرج و ظهور، زياد دعا كنيد چرا كه اينكار موجب فرج و خوشحالى شماست.
بنابراين، از ديگر تكاليف عاشقان امام زمان (عجل الله تعالي فرجه ) درخواست تعجيل فرج آن حضرت است. البته، توجه به اين نكته نيز ضرورى است كه اولا، دعا زمانى به مرحله اجابت مىرسد كه دعا كننده شرايطى را در خود ايجاد نموده باشد كه دعاى او شرايط استجابت را داشته باشد. ثانيا، بايد توجه داشت كه دعا هرگز جاى عمل به وظايف ديگر را نمىگيرد بلكه دعا در صورتى مفيد است كه همراه با عمل به ساير تكاليف دينى باشد.
علاوه بر موارد فوق، پايدارى در راه ولايت اهلبيتعليهم السلام، استقامت در برابر مشكلات و نارسايىها، كمك و مساعدت به هم نوعان، تحصيل علم و به دست آوردن تخصصهاى لازم، احياء شعائر اسلامى و پاسدارى از ارزشهاى اصيل و... از جمله مسائلى هستند كه اهتمام به آنها سعادت و سلامت جامعه، به ويژه نسل جوان را تضمين مىكند.
پيشه كردن تقوى الهى، تدين و پارسايى در اين دوره از زندگى (دوران جوانى) از برجستگى خاصى برخوردار مى باشد و شايد كمى مشكل باشد ولى با تمرين و ممارست مى توان اين بعد را تقويت نمود.
داشتن اين بعد از ابعاد تكليف در عصر انتظار از سوى جوانان مهم و قابل توجه است.چرا كه در جوانى پاك بودن شيوه پيغمبرى است.
در دوره جوانى زاهد و پارسا بودن مطلوب زندگى بشرى است. بخصوص در عصر غيبت جوانان از طريق زهد و تقوى مى توانند در زمره ياران شايسته امام زمان(عجل الله تعالي فرجه) قرار گيرند و زمينه و شرائط ظهور آن امام همام را به بهترين وجه ممكن فراهم سازند. و در گسترش عدل و داد در سراسر گيتى و احقاق حقوق مستضعفان مؤثر واقع شوند.
وقتى جوان عصر انتظار به لباس تقوى آراسته شود فساد در وى هرگز راه نمى يابد و القائات شوم فرهنگى دشمنان در وى اثر بخش نخواهد بود.
براى مبارزه با فساد در عصر غيبت داشتن اين صفت (پارسايى و تقوى) از سوى جوانان يك ضرورت است.
با وجود جوانان مؤمن با خصوصيات فوق در صحنه هاى مختلف جامعه اسلامى، مظاهر فساد در جامعه از بين رفته و جامعه در مسير سعادت و كمال انسان ها حركت خواهد كرد.
همين جوانان هستند كه ياران مهدى(عجل الله تعالي فرجه ) در عصر ظهور مى باشند و ثبات و تداوم حكومت جهانى ولى عصر(عجل الله تعالي فرجه ) به حضور و مشاركت جوانان متعهد و وارسته نيازمند است و از تعرض دشمنان در امان خواهد بود.
نيز به اعمال تكليفى دين عمل نمايد تا خويش را به عنوان فردى مؤمن و صديق نگاه دارد و در جامعه به عنوان يك انسان متدين متعهد، حضور داشته باشد.
در زمان حاضر كه دشمنان اسلام تلاش مى كنند تا با سست كردن مبانى اعتقادى جوانان و ايجاد شبهه در ذهن جوانان، پايه هاى اعتقادى و دينى آنها را متزلزل كنند حفظ دين و روحيه ديندارى در جوانان از نخستين وظايف ايشان در عصر غيبت به شمار مى رود.
به عبارت ديگر، يكى از ابعاد عظيم تكليف حساس و بزرگ جوانان در عصر غيبت و انتظار، حفظ دين و نگهبانى مرزهاى عقيدتى و حراست از باورهاى مقدس است.
در زمان غيبت امام(عجل الله تعالي فرجه ) ممكن است شبهه هايى در ذهن بيايد يا عواملى به سست كردن پايه هاى اعتقادى جوانان برخيزند كه بايد در برابر اين شبهات مقاومت كرد.
در اين راستا جوانان مى توانند با مطالعه كتاب هاى دينى، شركت در مجالس مذهبى و آشنايى بيشتر با مفاهيم اسلامى و پژوهش و شناسايى ارزش هاى اصيل اسلامى، دين خود را در برابر هجمه دشمنان دين حفظ نمايند. از سنگين ترين
رسالت هاي جوانان مومن در حفظ دين اينست كه به اهل بيت (عليهم السلام) و سيره آنها تمسك جويند تا از لغزش هاى دينى و اعتقادى در امان باشند.
در احاديث و تعاليم ائمه (عليه السلام) تاكيد شده است بر اينكه در عصر غيبت راه امامان را بپيمايند و از تعاليم و احكام آنها پيروى كنند، به تولاى آنان چنگ زنند و از دشمنان و مخالفان آنان و قرار گرفتن در خط مخالفان آنها تبرا جويند.
جوانان مومن و منتظر در عصر غيبت باسر مشق قرار دادن و الگو گرفتن از تعاليم انبياء مى توانند بعد ديندارى و دين آموزى خويش را تقويت و اعتلاء بخشند و شناخت و بصيرت خود را در زمينه هاى مختلف عقيدتى سياسى اجتماعى و فرهنگى افزايش دهند و اين خودگامى است در اصلاح و پيشبرد اهداف عاليه جامعه اسلامى و مبارزه با تهاجم فرهنگى تبليغى بيگانگان.
منظور از بعد فرهنگى نگهبانى و حراست فرهنگ دينى در جامعه و ميان جوانان است و اينكه فرهنگ اسلامى و دينى با مشخصات و ويژگي هايى كه قبلاذكر آن رفت در ميان جوانان وجامعه زنده بماند و نقش آفرين و جهت بخش باشد.
امروز، همين فرهنگ اسلامى و دينى مورد تهاجم بيگانگان و دشمنان دين قرار گرفته است. دشمن سعى دارد با حذف فرهنگ دينى و اسلامى در جامعه اسلامى و دور كردن جوانان از مفاهيم فرهنگ دينى، سلطه فرهنگى خود را در جامعه اسلامى گسترش دهد و بر حذف آن تاكيد مى كند. تهاجم فرهنگى چيزى جز حذف و به ابتذال كشانيدن فرهنگ دينى در جامعه اسلامى عصر غيبت نمى باشد.
امروز آنچه در جامعه اسلامى عصر انتظار ضرورت دارد تقويت جبهه فرهنگى است. ديروز مسئله نظامى مطرح بود ولى امروز نبرد فرهنگى.
در اين جبهه فرهنگى جوانان بخصوص جوانان تحصيلكرده نقش مهمى را بازى مى كنند و رسالت سنگينى را بر عهده دارند.
جدايى و بيگانگى اين قشر از جامعه از فرهنگ اسلامى و دينى ضررهاى جبران نا پذيرى را متوجه اسلام و مسلمانان مي كند.
بديهى است كه تحقق ظهور مهدى(عجل الله تعالي فرجه ) در گرو حفظ ارزش هاى اسلامى و فرهنگ متعالى دينى در جامعه و پايبند بودن جوانان به عنوان اصحاب آن امام در عصر ظهور به اين فرهنگ اسلامى و استمرار آن تا زمان ظهور حجت حق مى باشد.
صيانت از اين فرهنگ يكى از راه هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى دشمنان دين در عصر غيبت از جانب جوانان مى باشد.
جوانان مى توانند با مطالعه و پژوهش و كاوش در مفاهيم عميق فرهنگ اسلامى و دينى در نشر اين فرهنگ و شناساندن آن به جهانيان نه تنها بر غنا و پويايى آن بيافزايند بلكه مى توانند از اين طريق اسلام حقيقى را به جهانيان معرفى كنند و زمينه جذب فرهنگ هاى ديگر را به دين مبين اسلام فراهم سازند. مبارزه فرهنگى كار فرهنگى مى خواهد.
بنابراين در مبارزه با تهاجم فرهنگى بايد ابزار فرهنگى را به خدمت گرفت. گسترش فرهنگ اسلامى در سطح جامعه و حتى در فراسوى مرزهاى جامعه اسلامى گامى موثر در اين راستا مى باشد.
نوشتن مقالات تحقيقى پيرامون فرهنگ اسلامى و مقايسه آن با فرهنگ هاى الحادى معاصر، برگزارى نشست هاى علمى فرهنگى در زمينه تبيين فرهنگ متعالى اسلامى، برگزارى سمينارهاى علمى، تشكيل انجمن هاى علمى و تحقيقى در زمينه معارف اسلامى و حتى بر پايى مجالس مناظره فرهنگى با شركت گروه هاى مختلف و دعوت از صاحب نظران علوم دينى و مسائل فرهنگى از سوى جوانان از جمله اقداماتى است كه مى تواند در شناسايى و ترويج فرهنگ اسلامى در جامعه عصر غيبت موثر بوده و جامعه اسلامى را در برابر هجمه فرهنگى بيگانگان محافظت نمايد.
بخاطر داشته باشيم كه در تهاجم فرهنگى دشمنان با سرمايه گذاري هاى فراوان سعى مى كنند در مسلمانان عقده حقارت و خود كم بينى ايجاد كنند كه صاحب فرهنگ مترقى نيستند و اينكه فرهنگ اسلامى فرهنگى متروك و كهنه است.
لذا مى توان با معرفى فرهنگ اسلامى و نماياندن كاربرد آن در زندگى بشرى عملا به دشمنان فهماند كه فرهنگ اسلامى بالاتر از آن چيزى است كه آنها مى پندارند جوانان از طريق تمسك به فرهنگ اسلامى بهتر مى توانند خوديابى و خودشناسى كنند.
يكى از نمونه هاى ايمان به غيب و امام غايب همين تمسك به فرهنگ دينى و اسلامى است.
ايمان به قيام مهدى(عجل الله تعالي فرجه ) در گرو ايمان به فرهنگ اسلامى و ارزش هاى دينى است كه امروز همين فرهنگ مورد هجوم دشمنان دين قرار گرفته است. بدليل اهميت اين فرهنگ است كه دشمنان از هر سو تلاش مى كنند آن را زير سؤال ببرند.