بعد از چندین روز وقفه در کار وبگاه ..
این بار با پست مفیدی خدمت رسیدیم تا شما را بیشتر با خصوصیات و اعجاز حضرت آشنا کنیم
برای دانلود این مطالب ارزشمند به ادامه مطلب مراجعه کنید ...
به طور اختصاصی و اولین بار در سراسر نت ..
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
عجایب و معجزات شگفت انگیزی از امام زمان (عج) | 0 | 316 | admin |
شمشیر حضرت مهدی (عج) | 0 | 211 | admin |
سیمای امام زمان (عج) در خطابه غدیر | 0 | 211 | admin |
برنامه ارتباط با حضرت | 0 | 230 | admin |
آن چه یک برنامه ساز مهدوی باید بداند | 0 | 241 | admin |
یادمان باشد .... | 0 | 207 | admin |
وظایف منتظران ظهور از دیدگاه قرآن | 0 | 198 | admin |
وجوب انتظاراززبان امام جوادعلیه السلام | 0 | 212 | admin |
ما امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ـ را خانه نشين كرده ايم! | 0 | 201 | admin |
وظایف منتظران در عصر غیبت | 0 | 215 | admin |
در زمان غیبت حضرت ولیعصر منتظران چه وظایفی دارند | 0 | 223 | admin |
انتظار امری به عنوان وظیفه و ثواب های ان به نقل از معصومین | 1 | 260 | admin |
فرق بین اسلام و تشیّع با سایر ادیان در بحث ظهور مصلح و منجی | 0 | 216 | admin |
موعود گرایی در مسیحیت | 0 | 205 | admin |
موعود گرایی در دین یهود | 0 | 201 | admin |
موعود گرایی در دین بودا | 0 | 228 | admin |
موعود گرایی در دین هندو | 0 | 209 | admin |
بعد از چندین روز وقفه در کار وبگاه ..
این بار با پست مفیدی خدمت رسیدیم تا شما را بیشتر با خصوصیات و اعجاز حضرت آشنا کنیم
برای دانلود این مطالب ارزشمند به ادامه مطلب مراجعه کنید ...
به طور اختصاصی و اولین بار در سراسر نت ..
بسم الله الرحمن الرحیم
در پاسخ امام صادق(ع) به سؤال عبدالله بن عطا دربارة سیرة حضرت مهدی(ع) آمده است:
الف) كاری كه پیامبر(ص) میكرد، او میكند. كار پیامبر(ص) انذار، تبشیر، هدایت، ارشاد گمراهان، ابلاغ كتاب الله، امر به معروف و نهی از منكر و سوق جوامع به سوی خدا بود، امام زمان(ع) كه متمّم و مكمّل همین دعوت است نیز همین برنامهها را اجرا میكند.
وایات بسیاری از حضرت صادق(ع) دربارة حضرت مهدی(ع) رسیده كه بخشی از آنها مربوط به سیره و صفات آن حضرت است و ما در اینجا بعضی از آن روایات را كه در خصوص این موضوع رسیده یادآور میشویم:
1. ابوبصیر از حضرت صادق(ع) روایت كرده كه فرمودند:
مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِخُرُوجِ الْقَائِمِ وَ الله مَا لِبَاسُهُ إِلَّا الْغَلِیظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلَّا الشَّعِیرُ الْجَشِبُ وَ مَا هُوَ إِلَّا السَّیْفُ وَ الْمَوْتُ تَحْتَ ظِلِّ السَّیْف؛1
بسم الله الرحمن الرحیم
«قرآن کریم» و «سنت نبوی» دو شجرة طوبای برآمده از یک ریشه مبارکاند و هر دو متعلق به یک قانونگذارد. بیتردید قرآن مجید، اعتقاد مسلمانان به ایدة ظهور مهدی(ع) را که از رسول اکرم(ص) متواتر بوده، با مجموعهای از آیات شریفه تأیید کرده است؛ آیاتی که بسیاری از مفسران آنها را بر امام مهدی(ع) تطبیق کردهاند که ظهورش در آخرالزمان نوید داده شده است. هرگاه مطلبی از پیامبر(ص) متواتر گردد، ناگزیر باید پذیرفت که قرآن حکیم آن را یکسره مسکوت نگذارده است، هر چند عقول ما به سادگی آن را در نیابد؛ زیرا خداوند متعال در وصف قرآن میفرماید:
و نزّلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء1
و این کتاب را که روشنگر هر چیزی است بر تو نازل کردیم.
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مهمترین مسائل مهدویت که در اندیشه امام خمینی به صورت زنده و کارآمد تجلی کرده مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی(ع) است. این مسئله که با تفسیرها و برداشتهای گوناگون در میان منتظران حضرت مهدی(ع) مطرح است، در اندیشه امام خمینی با تفسیر کاملاً متفاوت ارائه شده است و به دلیل اهمیت آن مورد توجه خاص ایشان بوده است لذا با تفصیل بیشتر و در موارد متعدد درباره آن سخن گفته و با نقد بسیاری از برداشتهایی که نوعاً ناکارآمد و کماثر و یا بعضاً نادرست است، دیدگاه حیاتبخشی در اینباره مطرح نموده است که به چند نمونه از سخنان ایشان اشاره میشود: «بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، در حسینیه، در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (سلامالله علیه) را از خدا بخواهند، ...
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
بسم الله الرحمن الرحیم
در آن هنگام که خداوند رحیم، بهترین انسان تمام تاریخ را به رسالت مبعوث نمود، فلسفه رسالتش را اینگونه تبیین
فرمود که: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ؛1 ما تو را به رسالت برنگزیدیم مگر برای رحمت بر جهانیان». حضرت
محمد(صلی الله علیه و آله) ، نیز تمام مأموریتش را بر پایه رحمت فراگیر بر تمام عالمیان قرار داد و مهر و قهر او
در تمام مدت پیامبریش، جلوههایی از نگاه رحیمانه او بر انسان بود.
آن وجود آسمانی و مقدس، تمام تلاش خویش را برای گسترش رحمت و مهربانی در سراسر دنیا، به کار برد؛ و
اگرچه دشمنی و کینه توزیهای دشمنان و جهل مردمان، مانع از تحقق جهانی آن شد، ولی این مأموریت بر زمین
نماند......
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
از آنجایی که حضرت مهدی علیه السلام به ناچار مدت درازی از زندگی خود را در پرده غیبت گذرانده است، برای هدایت جامعه ناگزیر از برگزیدن افرادی به عنوان نایب بوده است. ونیز از آن جایی که آن حضرت دارای دو نوع غیبت بوده و ماهیت هر یک با دیگری متفاوت بود، این نیابت نیز در هر مرحله با مرحله دیگر متفاوت است. در اصطلاح نیابت در دوران غیبت صغرا را «نیابت خاص» و نیابت در غیبت کبرا را «نیابت عام» مینامند....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.......
بسم الله الرحمن الرحیم
او ( پيامبر ) پرچم حق را برافراشت و در ميان ما به يادگار گذارد; آن كس كه از زير سايه اين پرچم پاى پيش نهد از شريعت اسلام خارج گردد; و آن كس كه از پيرويش سر باز زند به هلاكت رسد; و سرانجام كسيكه زير سايه اين پرچم به پيش رود راه سعادت پيموده و به آن دست يابد.
پرچمدار اين پرچم با شكيبائى و آرامش سخن گويد; و با كندى و تأنى در اجراى كارها بپا خيزد; امّا چون بپا خواست بسى شتاب كند تا به پيروزى نهائى رسد; پس آنگاه كه سر در گرو فرمانش نهاديد ، و با سرانگشت به سويش اشاره كرديد ، دوران او سپرى شده و مرگش فرارسد.....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
یک استاد حوزه علمیه قم و از نویسندگان و پژوهشگران مطرح عرصه مهدویت، خواستار راهاندازی یک شبکه مستقل داخلی یا بینالمللی در خصوص مهدویت شد.
بنا به این گزارش حجت الاسلام نجمالدین طبسی پیش از ظهر دوشنبه ۱۲ تیر طی سخنانی در همایش مبلغان اعزامی نیمه شعبان که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، تصریح کرد.....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
بسم الله الرحمن الرحیم
گلچینی از بیانات آیتالله خامنهای در مورد حضرت ولیعصر ارواحنا لهالفداء
این، آیندهى قطعى شماست
ملت ایران به فضل پروردگار، با هدایت الهى، با کمکهاى معنوى غیبى و با ادعیهى زاکیه و هدایتهاى معنوى ولىاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد توانست تمدن اسلامى را بار دیگر در عالم سربلند کند و کاخ با عظمت تمدن اسلامى را برافراشته نماید. این، آیندهى قطعى شماست. جوانان، خودشان را براى این حرکت عظیم آماده کنند. نیروهاى مؤمن و مخلص، این را هدف قرار دهند.
دیدار ایثارگران ۲۹/۰۵/۱۳۷۶
قبل از فرج، آسایش و راحتطلبى و عافیت نیست!
قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحتطلبى و عافیت نیست. …قبل از ظهور مهدى موعود، در میدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاک امتحان مىشوند؛ در کورههاى آزمایش وارد مىشوند و سربلند بیرون مىآیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود(ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر مىشود؛ این، آن امید بزرگ است؛ لذا روز نیمهى شعبان، روز عید بزرگ است.
دیدار با مردم قم ۳۰/۱۱/۱۳۷۰....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی ویژگی های خاصّ حضرت مهدی علیه السلام بر طبق احادیث و روایات معتبر
۱٫ مخفی بودن آثار حمل در مادر حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
یکی از ویژگی های خاص آن حضرت این است که زمانی که مادر آن حضرت به ایشان باردار بوده، اثری از حمل در آن بانوی بزرگوار مشاهده نمی شد. این موضوع هر چند در برخی از پیامبران(علیهم السلام) سابقه داشته؛ ولی در باره امامان معصوم(علیهم السلام) این چنین، گزارش نشده است.
وقتی امام حسن عسکری(علیه السلام) نوید ولادت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به عمة بزرگوار خود (حکیمه خاتون) می دهد، آن بانو با کمال شگفتی میپرسد: چگونه امشب آن نور پاک از نرجس به دنیا میآید؛ در حالی که اثری از بارداری در او مشاهده نمی-شود؟......
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.......
بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات رسیده از پیامبر اعظم(ص) شاهد اسامی برخی از ملتها و یا سرزمینهایی هستیم که ظاهراً نقش خاصی را در آخرالزمان و هنگامه ظهور ایفا میکنند و نیز ارتباط خاصی با امر ظهور و نهضت آن حضرت دارند. یمن، عراق، مصر، فلسطین، شام و ایران نمونههایی از این مناطقاند. در این مجال نگاهی به روایاتی میاندازیم که متوجه اهل خراسان (ایران)اند؛
اشاره:
پیامبر اعظم(ص) اسلام مجموعه تکاملیافته فضائل همه انبیاء و اولیای الهی در طول تاریخ و درخشانترین کهکشان عالم وجود است که هزاران منظومه و خورشید درخشان فضیلت و کرامت را در خود جای داده است، علم توأم با اخلاق، حکومت همراه با حکمت، عبادت همراه با خدمت به خلق، جهاد توأم با رحمت، عزت همراه با فروتنی، روزآمدی توأم با دوراندیشی و صداقت با مردم در عین پیچیدگیهای سیاسی از ویژگیهای بارز پیامبر اکرم(ص) است......
برای مطالعه بیشتر به اداه مطلب بروید......
بسم الله الرحمن الرحیم
شما الان تحت نظر خدا و تحت نظر امام زمان (سلام الله علیه) هستید، ملائكه ، شما را مراقبت می كنند، نامه اعمال شما را به امام زمان (علیه السلام) عرضه می دارند. شاید این وصفی كه برای حضرت صاحب (سلام الله علیه) ذكر شده است دنبال همین آیه شریفه كه می فرماید كه:
قل انما اعظكم بواحدة أن تقوموا لله مثنی و فرادی
دنبال همین معنا باشد كه همه باید قیام بكنیم، قیام واحد كه بالاترین قیام همان آن شخص واحداست و همه قیام ها باید دنبال آن قیام باشد و قیام لله باشد. می گویند والعصر ان الانسان لفی خسر عصر، انسان كامل است، امام زمان (سلام الله علیه) است یعنی عصاره همه موجودات. قسم به عصاره همه موجودات یعنی قسم به انسان كامل
ان الانسان لفی خسر .....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
چ
بسم الله الرحمن الرحیم
انديشة پيروزي نهايي نيروي حق و عدالت بر باطل و ستم و برپايي تمام ارزشهاي انساني به دست مبارک «مهدي» انديشهاي است که همه گروههاي مسلمان، آن را باور دارند؛ زيرا ريشه در قرآن کريم دارد؛ اما چرا نام «مهدي» در قرآن نيامده است؟ آيا اگر نام او ميآمد، باور مردم به او عميقتر نميشد؟ براي پاسخ به اين سؤال، روشهاي قرآن مجيد را در معرفي انسانهاي خوب و وارسته بيان ميکنيم. قرآن براي شناساندن اين افراد، از سه راه استفاده کرده است :
راه اول. معرفي با اسم: نخستين راه شناساندن، آوردن اسم شخصيت مورد نظر است؛ مانند: (و ما محمد الا رسول)[1] يا (واذکر في الکتاب مريم)[2]
راه دوم. معرفي با عدد: شيوه دوم، بيان تعداد افراد خاص است. قرآن نقباي بني اسرائيل را با عدد ميشناساند؛ مانند: (و بعثنا منهم اثني عشر نقيبا)[3]
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
قال مولانا الامام المهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- :
(عِلْمُنا عَلى ثَلاثَهِ أَوْجُه: ماض وَغابِر وَحادِث، أَمَّا الْماضی فَتَفْسیرٌ، وَأَمَّا الْغابِرُ فَمَوْقُوفٌ، وَأَمَّا الْحادِثُ فَقَذْفٌ فیِ الْقُلُوبِ، وَنَقْرٌ فی الاَْسْماعِ، وَهُوَ أَفْضَلُ عِلْمِنا، وَلا نَبیَّ بَعْدَ نَبِیِّنا)[۱]
علم ما اهل بیت(علیهم السلام) بر سه نوع است: علم به گذشته و آینده و حادث. علم گذشته، تفسیر است; علم آینده، موقوف است و علم حادث، انداختن در قلوب، و زمزمه در گوش هاست. این بخش، بهترین علم ماست و بعد از پیامبر ما، رسول دیگرى نخواهد بود....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه ضمن بیان داستان «جزیره خضرا» و نقد برخی ادعاها درباره وجود آن در دریای سفید یا مثلث برمودا، به بررسی سندی و محتوایی آن پرداخت.
استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ضمن نقد برخی ادعاها درباره تطبیق جزیره خضرا با مثلث برمودا به بیان داستان دوم «جزیره خضرا» و بررسی سندی و محتوایی آن پرداخت.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در ادامه سلسله مباحث «مهدویت و انتظار» گفتوگوی مشروحی با حجتالاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» استاد مرکز تخصصی مهدویت و بنیاد فرهنگی مهدی موعود و مؤلف کتاب پژوهشی درباره جزیره خضرا انجام دادیم که بخش دوم و پایانی آن تقدیم خوانندگان گرامی میشود.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت آیة اللّه خامنه ای (مدّظلّه ) فرمودند:
انتظار ظهور امام زمان (عج) به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسانها، انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ معنوی و مادی است.
رهبر معظم انقلاب وجود حالت انتظار را در دل آحاد مردم یکی از الطاف خداوند بر مردم ایران در دوران انقلاب میدانند و میفرمایند:
این بزرگوار در فضای ذهنی و معنوی جامعه ما حضور دارد و جوانان مؤمن و با اخلاص نیز با آن حضرت قلباً در ارتباط هستند. این ارتباط به معنای حقیقی کلمه دو جانبه است و در حالات برجسته شور و محبت و احساس و عواطفی که ملت ایران نسبت به این بزرگوار دارند، این ارتباط طرفینی است.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
اگر در جهان به پدیدهها توجه نمائیم، به روشنى درمی یابیم، که همه آنها به اشیاى دیگر وابسته بوده واز خود استقلالى ندارند. به عنوان مثال نورى که در لامپها مشاهده مىکنیم، و از آنها بهره مىبریم، و نیروى برق که تمام جهان از برکت وجود آن بهره برده و چرخ حیات را به گردش در میآورد، به وجود نیروگاه مرکزى مولد برق بستگى داشته، و بدون آن کسى از نعمت روشنایى و فوائد گوناگون دیگر آن برخوردار نخواهد شد. و همچنین اگر به انسان نظر کنیم، خواهیم دید که روح در وجود او به عنوان اساس و ریشه وجودى او نقش دارد. و پیکر بدون روح، مجسمهاى بىجان و بىتحرک است که کارى از او ساخته نیست....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
قال مولانا الامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):
(إِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما أَنَّ النُّجُومَ أَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ)[۱]
همانا، من، امان و مایه ایمنى براى اهل زمینم; همان گونه که ستاره ها، سبب ایمنى اهل آسمان اند.
شرح
این کلام، قسمتى از جواب هایى است که امام زمان(علیه السلام)، در پاسخ به نامه ى اسحاق بن یعقوب فرموده است. اسحاق در این نامه، از علت غیبت سؤال مى کند. حضرت بعد از جواب و بیان علّت غیبت، به این نکته اشاره دارد که وجود امام در غیبت، بى فایده و اثر نیست; از فواید امام این است که وجود او سبب ایمنى براى اهل زمین است; همان گونه که ستارگان آسمان مایه ى ایمنى براى اهل آسمان اند.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
قال مولانا الامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) :
(أَنَّ الاَْرْضَ لا تَخْلُو مِنْ حُجَّه إِمّا ظاهِراً وَإِمّا مَغْمُوراً)[۱]
زمین، هیچ گاه، از حجّت خالى نخواهد بود; چه آن حجّت ظاهر باشد و چه پنهان.
شرح
این کلام، قسمتى از توقیعى است که امام زمان(علیه السلام) به عثمان بن سعید عمرى و فرزندش محمّد مرقوم داشته اند. حضرت(علیه السلام)بعد از سفارش هاى زیاد، به مطلبى اشاره مى کند و مى فرماید: باید همیشه، در روى زمین، حجّت الهى باشد، ونمى توان حتّى لحظه اى را تصوّر کرد که امام معصوم نباشد.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
دعاها و زیارتهای مربوط به ساحت مقدس امام زمان و صاحب اختیار عوالم امکان، بخش مهمی از فرهنگ شیعه را به خود اختصاص داده است. این گستردگی منشأیی جز این ندارد که آن حضرت، خاتم اوصیا و امید امتهاست.
جمع آوری و تدوین ادعیه و زیارات مربوط به آن حضرت به صورتهای مختلفی تاکنون انجام شده و دایره وسیعی دارد. در این نوشته به چند نمونه مشهور آنها اشاره می شود دعا برای وجود شریف امام زمان(ع) در دعاهای مخصوص به حضرت محدود نمی شود؛ بلکه در زیارات ائمه و اعمال شب و روز جمعه و حتی در دعاهای نماز و غیره نیز به چشم می خورد،
۱. دعای ندبه
دعای ندبه از اعمال سرداب مقدس امام زمان(ع) و نیز از اعمال عید فطر و روز جمعه است، و خواندن آن در همه اوقات مناسب است.
این دعا گر چه مربوط به امام زمان(ع) است، ولی می توان گفت یک دور عقاید تشیع در آن آمده است.
در این دعا ابتدا توحید و سپس نبوت انبیاء(ص) و پیامبر و بعد مسأله وصایت امیرالمؤمنین، علیه السلام، و فتنه های پس از پیامبر(ص) آمده و پس از اشاره ای به ائمه(ع) موضوع امام زمان(ع) آورده شده و درباره غیبت و دیگر جوانب مربوط به آن حضرت در قالب شکوای دل خطاب به حضرت آمده است و در آخر هم دعاهایی بسیار مختصر و جامع آمده است.۱
۲. دعای عهد
از امام صادق، علیه السلام، روایت شده که فرمودند:
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
از مهمترین وظیفه ى هرشیعه ى منتظر، شناخت امام زمان است. در روایات بسیارى كه به طریق شیعه و اهل سنّت از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) و امامان معصوم علیهم السلام، نقل شده آمده است كه:
«هركس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است».[1]
شناخت امام زمان(عج) از شناخت امامان معصوم دیگر جدا نیست; اگر كسى به طور كلّى به شأن و جایگاه ائمه هدى واقف شد، صفات و ویژگى هاى آنها را شناخت و به مسئولیت خود در برابر آنها پى برد قطعاً نسبت به امام عصر(عج) نیز به شناختى شایسته مى رسد.
مؤلف مكیال المكارم مى فرمایند:
«بدون تردید مقصود از شناختى كه امامان ما كه تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرموده اند، این است كه ما آن حضرت را آن چنان كه هست بشناسیم، به گونه اى كه این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه هاى ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه كننده ى مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختى، جز به دو امر حاصل نمى گردد: اول شناختن شخص امام(علیه السلام) به نام و نسب و دوم شناخت صفات و ویژگى هاى او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است».[2]
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
غيبت ولي عصر عليهالسلام از رازهاي بسيار پيچيده اي است كه با ظهور او همه حقيقت روشن مي گردد.
عبدالله بن فضل هاشمي مي گويد :
امام صادق عليهالسلام فرمود : حضرت صاحب الامر ناچار غيبتي خواهد داشت ، به طوري كه گمراهان در شك واقع مي شوند.
سؤال كردم : چرا ؟ فرمود : مأذون نيستيم علتش را بيان كنيم.
گفتم : حكمتش چيست ؟
فــرمود : همان حكمتي كه در غيبت حجت هاي گذشته وجود داشت ، در غيبت آن جناب وجود دارد. اما حكمتش جز بعد از ظهور او ظاهر نمي شود ، چنان كه حكمت سوراخ كردن كشتي و كشتن جوان و اصلاح ديوار به دست حضرت خضر عليهالسلام براي حضرت موسي عليهالسلام آشكار نشد جــز هنگامي كه مي خواستند از هم جدا شوند. اي پسر فضل ! موضوع غيبت ، سرّي از اسرار خدا و غيبي از غيوب الهي است ، چون خدا را حكيم مي دانيم بايد اعتراف كنيم كه كارهايش از روي حكمت صادر مي شود ، گرچه تفصيلش براي ما مجهول باشد. (1)
از ايـن حديث استفاده مي شود كه علت اصلي و اساسي غيبت به دليل اينكه اطلاع بر آن به صلاح مردم نبوده ، يا استعداد فهمش را نداشته اند ، بيان نشده است.
در عين حال به مواردي از فلسفه غيبت در بعضي از روايات اشاره شده است
كه به صورت اختصار بيان می كنيم ......
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
جامعۀ منتظر جامعه ای است كه بر مبنا قرآن و در خط اهداف قرآنی باشد، جامعۀ منتظر جامعه ای است كه كلیه فعالیتها و جهتگیریهایش مطابق با قرآن و سنت باشد و همواره بكوشد تا روحیۀ انتظار را در میان جامعه تقویت نماید.
جامعه
جامعه به عبارتی محلی برای رشد انسانی انسانها است. جامعه یك حوزۀ زیستی است ، بصورتی كه در آن برای همه افراد موانع رشد مفقود و مقتضیات رشد موجود باشد. اگر جز این باشد، تجمع (شلوغی ، ازدحام) هست، یعنی انسانهایی و خاندانهایی -اگر چه بسیار- در محدوده ای جغرافیایی -اگرچه وسیع و با امكانات- گرد آمده اند لیكن جامعۀ انسانی تشكیل نیافته است.
ممكن است این مسأله مطرح شود كه به چنین تجمعی نیز جامعه اطلاق میشود، منتهی فاسد و فاقد رشد.این سخن بر حسب اصطلاح درست است -چنانكه فارابی نیز چندین «مدینه» (جامعه) تصور كرده است- لیكن جامعه به معنای راستین آن (و با توجه به فلسفه ای كه باید در تجمعهای انسانی نهفته باشد) ، همان جمع زیستی ای است كه بستر هر گونه رشد انسانی در آن فراهم باشد.و روشن است كه در میان همۀ حركتهای سازندۀ انسانی، در سرتاسر تاریخ بشری جامعه سازی ، مهمترین همۀ آنها بوده است.و اكنون نیز چنین است، و در آینده نیز چنین خواهد بود.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
موضوع حکومت حضرت مهدی(عج) و کارگزاران او از مهمترین و بحث انگیزترین موضوعاتی است که از گذشته های دور در میان ادیان مختلف آسمانی مطرح بوده است، که پیروان ادیان آسمانی حداقل سه دین اسلام، مسیحیّت و یهود در این عقیده مشترک است که آینده ی جهان به دست صالحان و خداپرستان است. از این رو هرکدام از ادیان، حکومت آخرالزمان را از آن خود می دانند به طور مثال مسیحیان، منجی آخرالزّمان را حضرت مسیح می دانند در حالی که مسلمانان معتقدند او از نسل پیامبر اسلام(ص) است و دین او اسلام و براساس شریعت محمّدی قیام و حکم می راند
حکومت جهان اسلام به رهبری امام زمان(عج) دارای روح و ماهیت ویژه ای است که دیگر حکومتها از آن بی بهره اند. ماهیت حکومت اسلام، آموزه های وحیانی است که به او تعلیم می دهد که خدای او یکی است و فقط باید در برابر او عبادت و کرنش کند و در رفتار و کردارش از دایره بندگی خدا بیرون نرود زیرا فرمود: «یعبدوننی لا تشرکون بی شیئاً» این حکومت پیامی دارد که در بستر عمل به ارزشهای وحیانی، دنیای بهتری را به وی ارزانی بدارد و متأسفانه آنچه در حکومت امروز بشری کمتر یا اصلاً به چشم نمی خورد خداست و عدم پای بندی به وحی و اخلاق و ارزشهای معنوی است .....
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
(بسم الله الرحمن الرحیم)
در عصر حاضر که طبق گفته ی بسیاری از علما دوره ی آخرالزمان می باشد، پلیدی و تزویر سرتاسر گیتی را فرا گرفته است؛ به نحوی که اعمال نادرست به جای اعمال درست تشویق شده و زشتی به جای زیبایی، پسندیده تلقی می گردد. دشمنان اسلام که در طول تاریخ در مقابله با این دین مقدس و آسمانی می پرداخته اند، در عصر حاضر شدیدترین حملات را علیه این دین عزیز انجام می دهند. در این میان، مذهب بر حق شیعه نیز بیش از بقیه ی مذاهب اسلامی مورد هتک حرمت و توهین دشمنان اسلام و بالاخص دشمنان تشیع واقع شده است. دشمنان اسلام، این دین گرامی را دین جنگ، خشونت و خرافات معرفی می کنند و با ساختن فیلم ها و ارائه ی کاریکاتور ها و نقاشی های توهین آمیز و مقالات و کتب موهن، ساحت این دین مقدس و پیامبر گرامی مان را مورد هتک حرمت قرار می دهند. متاسفانه در سرزمین های اسلامی نیز پیروان تعدادی از مذاهب، خواسته یا ناخواسته به تحقق اهداف شوم استعمارگران و دشمنان اسلام یاری می رسانند و به جای مقابله ی جدی با همه ی دشمنان اسلام، به درگیری با سایر مذاهب اسلامی می پردازند. در این میان، مذهبی که بیش از بقیه مذاهب مورد توهین ها و جسارت های مسلمان نماها و جاهلان مقدس مآب و عالمان فاسد قرار می گیرد، مذهب شیعه ی جعفری است.
با توجه به تهمت هایی که دشمنان اسلام به اسلام ، و دشمنان تشیع به تشیع می زنند، ضرورت دفاع جدی، منطقی، همه جانبه و موثر مسلمانان شیعه از عقاید حقه ی خود، بیش از پیش احساس می شود.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......
(بسم الله الرحمن الرحیم)
راجع به حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و اوصاف آن بزرگوار باید بدانیم که شناختن مشخصات آن حضرت از دو جهت اهمیت بخصوص دارد: یکی از نظر تکلیف زیرا شناختن امام شرعاً و عقلاً واجب است و به حکم حدیث معروف:وگرنه خصوصیات و اوصافی که برای آن حضرت بیان شده مشخصاتی است که جز بر آن شخص خاص و موصوف به آن صفات خاص (یعنی امام دوازدهم، یگانه فرزند امام حسن عسکری ـ علیهم السّلام ـ ) بر احدی از کسانی که ادعای مهدویت کردهاند قابل انطباق نیست و بطلان دعاوی آنها با توجه به این نشانیها و علامات مانند آفتاب آشکار و هویدا است.
برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....
امام علیعلیه السلام در وصف حضرت مهدی می فرمایند:
قد لبس للحکمه جنتها و أخذها بجمیع أدبها ، من الاقبال علیها ، و المعرفه بها ، و التفرغ لها ؛ فهی عند نفسه ضالته التی یطلبها ، و حاجته التی یسأل عنها . فهو مغترب اذا اغترب الاسلام ، و ضرب بعسیب ذنبه و ألصق الارض بجرانه ، بقیه من بقایا حجه خلیفه من خلائف أنبیائه.
زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب ، با توجه و معرفت کامل آن را فرا گرفته است. حکمت گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می باشد و نیاز اوست که در بدست آوردنش می پرسد. در آن هنگام که اسلام غروب می کند و چونان شتری در راه مانده دم خود را به حرکت درآورده، گردن به زمین می چسباند او پنهان خواهد شد (دوران غیبت صغری و کبری) او باقیمانده حجتهای الهی و آخرین جانشین از جانشینان پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم است.
در این بخش از سخنان امام، اشاره به غیبت امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف شده است. این اشاره را جایی دیگر از نهج البلاغه هم می بینیم. آنجا که حضرت می فرمایند: فی ستره علی الناس لایبصر القائف أثره و لو تابع نظره.
حضرت مهدی سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر می برد آنچنانکه اثر شناسان، اثر قدمش را نمی شناسند، گرچه در یافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان می کنند.
در جاهای دیگری از نهج البلاغه باز هم سخن از غیبت و سپس ظهور امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریف را مشاهده می کنیم. از جمله حضرت علیعلیه السلام در بخشی از خطبه 100 بعد از اینکه به معرفی رسول اکرمصلی الله علیه و آله وسلم می پردازند چنین می فرمایند:
(بسم الله الرحمن الرحیم)
البته چنین نبود که کسی از تولد آخرین حجت خدا آگاهی نداشته و یا پس از تولد، آن حضرت را ندیده باشد. برخی از شیعیان مورد اعتماد و عدهای از وکلای امام عسکری ـ علیه السلام ـ و کسانی که در خانه امام مشغول خدمت بودند از این امر با خبر بودند. شیخ مفید از تعدادی از اصحاب، خادمان و یاران نزدیک امام عسکری ـ علیه السلام ـ روایت کرده که آنان موفق به دیدار امام زمان ـ علیه السلام ـ شدهاند. محمد بن اسماعیل بن موسی بن جعفر، حکیمه خاتون دختر امام جواد ـ علیه السلام ـ ، ابوعلی بن مطهر، عمرو اهوازی و ابونصر طریف خدمتگزار خانه امام، از آن جمله بودند.[۱]بدین ترتیب امام حسن
عسکری ـ علیه السلام ـ فرزند خود را به برخی نشان داد و ایشان را جانشین
خویش معرفی کرد. شیخ کلینی از ضوء بن علی عِجًلی روایت کرده که مردی ایرانی از اهالی فارس به او گفته بود: به منظور خدمت در منزل امام عسکری ـ علیه السلام ـ به سامرا رفتم و امام مرا به عنوان مسئول خرید خانه پذیرفت. وی میگوید: روزی حضرت عسکری ـ علیه السلام ـ فرزند خود را به من نشان داد و فرمود: «هذا صاحبکم»؛ وی اظهار میکند که پس از آن نیز تا رحلت امام آن کودک را ندیده است. او میافزاید: در زمانی که وی آن حضرت را دید، حدود دو سال سن داشته است.[۲]
شاید پر اهمیتترین دیدار اصحاب امام عسکری ـ علیه السلام ـ از حضرت بقیه الله ـ علیه السلام ـ زمانی بود که محمدبن عثمان عمری از وکلای خاص امام زمان ـ علیه السلام ـ همراه با چهل نفر دیگر در خدمت امام بودند. آن حضرت فرزند خود را به آنان نشان داد و فرمود:
هذا إمامکم من بعدی و خلیفتی علیکم، أطیعوه ولا تتفرقوا من بعدی فی أدیانکم لتهلکوا، أما انکم لاترونه بعد یومکم هذا. این امام شما
پس از من و جانشین من در میان شماست. از او فرمان برید و پس از من در دین
خود اختلاف نکنید که در این صورت هلاک میشوید و پس از این هرگز او را
نخواهید دید. در ادامه این روایت آمده است که: چند روز پس از آن، امام عسکری
ـ علیه السلام ـ رحلت کرد.[۳] همین روایت را شیخ طوسی نیز نقل کرده و برخی
رجال شیعه را که در این جمع چهل نفری حضور داشتند، نام برده که از آن
جمله: علی بن بلال، احمد بن هلال، محمدبن معاویه بن حکیم و حسن بن ایوب بن
نوح بودهاند.[۴] نام بردن از آن حضرت در آن دوران ممنوع بود و امام عسکری ـ علیه السلام ـ تأکید داشتند که تنها با عنوان الحجه من آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ از ایشان نام برند.[۵]
منبع: رسول جعفریان ـ حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، ص۵۷۰
در ابتدا شایسته است متذكر شویم كه در زمان غیبت كبری، این گونه نیست كه مطلقاً و به طور كلی دیدن امام عصر(علیه السلام) ممكن نباشد، و آن حضرت هیچ گونه ملاقاتی با انسانها، حتی افراد شایسته و صالح، نداشته باشند. بنابراین فی الجمله ملاقات آن حضرت ممكن است ولی این ادعا از همه كس و در هر حال پذیرفته نیست، بلكه قابلیت ها و شرائط خاصی میخواهد كه برای هر كس فراهم نمیشود.
مواردی
از ملاقاتهای با امام(عج) به نقل معتبر ثابت است. كسانی كه به دیدار حضرت
مهدی(علیه السلام) نائل شدهاند و یا میشوند چند دستهاند: 1ـ كسانی كه
حضرت را میبینند ولی نمیشناسند؛ چنان چه نائب دوم امام زمان(ع) فرمود: «و
یرونه و لا یعرفونه»(توجهات امام عصر(عج) به مراجع ـ باقرزاده بابلی)
2ـ
كسانی كه حضرت را میبینند و میشناسند؛ مانند نائبان چهارگانه در زمان
غیبت صغری، و بعضی از بزرگان دین در زمان غیبت كبری، همچون علامه
بحرالعلوم.
3ـ كسانی كه هم حضرت را میبینند و هم با ایشان سلام و سخن دارند؛ مانند حاج علی بغدادی و علامه بحرالعلوم و مقدس اردبیلی.
4ـ كسانی كه حضرت به عیادت آنها میروند؛ مانند حاج ملاعباس تربتی و حاج سید عبدالله رفیعی.
5ـ كسانی كه حضرت با آنان هم سفره میشوند؛ مانند آقا شیخ حسین نجفی.
در
آخر به یك نكته توجه كنید: در روایات هست كه در آخرالزمان مؤمنینی هستند
كه حضرتش همیشه در زندگی آنان حضور دارند، و گویا یك لحظه از آن امام همام
غافل نمیشوند، به گونهای كه غیبت آن حضرت به منزله حضور می باشد؛ یعنی
از مرحله "عدم بصیرت" به مرحله "بصیرت" رسیدهاند. اینان با فضیلتترین
مردم دنیا هستند.
متن روایت از این قرار است:
امام سجاد(علیه السلام) به ابوخالد كابلی میفرمایند:
«مردم
اهل زمان غیبت مهدی كه معتقد به امامت او هستند و منتظر ظهور او
نشستهاند، بافضیلت ترین مردم دنیا هستند؛ زیرا خدا عقل و فهمی به آنان عطا
كرده كه "غیبت" نزد آنان به منزله ظهور و "مشاهده" گشته است. آنها همانند
مجاهدین در ركاب پیامبرند و از مخلصین و شیعیان صادق ما هستند؛ آنها به طور
پنهانی و آشكار بسوی دین خدا دعوت میكنند. آری انتظار فرج از بزرگترین
اعمال است.»(منتخب الاثر، آیت الله صافی گلپایگانی، ص244)
در
مورد كلمه "مشاهده" در بعضی احادیث آمده است اگر كسی ادعای مشاهده امام
زمان(عج) را كند، از او نپذیرید و او را تكذیب كنید. مثلاً در یكی از
نامههایی كه امام زمان(عج) به نائب چهارم"علی بن محمد سمری" نوشتهاند
آمده است:
« بسم الله الرحمن الرحیم
ای
علی بن محمد سمری تا 6 روز دیگر از دنیا میروی در مورد"نیابت" كسی را
تعیین نكن زیرا غیبت ثانیه ـ یا تامه ـ شروع میشود تا زمانی كه خدا اجازه
ظهور دهد؛ و این پس از آن است كه دلها سخت شود و بی عدالتی زمین را
فراگیرد. به زودی كسانی از شیعه ادعای مشاهده میكنند بدانید هر كس قبل از
خروج سفیانی و صیحه آسمانی چنین ادعایی كند دروغگوی فریبكار است "و لا حول و
لا قوة الا باالله العلی العظیم".»
معنا
و مفهوم مشاهده در این گونه احادیث و توقیعات به معنای دیدن تنها نیست،
بلكه به معنی آن است كه كسی ادعا كند او امام زمان(عج) را دیده و امام او
را به عنوان نایب خود و نماینده خاص خود تعیین كردهاند. پس آنان كه قبل از
"خروج سفیانی و صیحه آسمانی"، ادعای نیابت خاص و سفارت از طرف امام
زمان(عج) را می كنند باید تكذیب شوند.
ربیت و هدایت انسان به كمال مطلوب و نهاییاش، دو مرحله میتواند داشته باشد: یكی ارائه طریق، و دیگر رساندن به مقصد یا ایصال به مطلوب.
معلم یا
استاد مشاوری كه راه درست شدن و كسب ملكات را به ما نشان میدهد با راه اول
می خواهد ما را تربیت كند. او فقط راه را نشان میدهد و حرفهای او موجب
نمیشود بلافاصله به مقصد برسیم؛ بلكه اراده ما و نزاع با موانع خارجی و
داخلی و... هم لازم است، تا امر تربیت رخ دهد.
پر
واضح است كه هر چه معلمان اخلاق و تربیت در تربیت انسانی بگویند و
بنویسند، صحیح آن را از سرچشمه وحی و تعالیم اهل بیت گرفتهاند. و پیشتر و
بیشتر از آنان، انبیاء و اولیاء در این باره برای انسان ارائه طریق
كردهاند كه كتابهای آسمانی و گنجینههای حدیثی ما مملو از این معارف ناب
است.
امام عصر(عج) به علت غیبتشان در این میان امكان كمتری دارند، به خلاف آباء طاهرینشان كه در این امر، تا حد زیادی موفق بوده اند.
اما آن امام عزیز در مرحله دیگر تربیت ـ كه در واقع قسمت اصلی كار است ـ چون سایر امامان گذشته، نقش مهمی دارد.
جالب
آن كه این مرحله از كار به خلاف مرحله قبل، نیاز به حضور حسی امام ـ علیه
السلام ـ دیدن و شنیدن از امام ـ علیه السلام ـ و... ندارد. این روح متعالی
امام است كه به ولایت تكوینی خود راهبری میكند، و آن هم غیبت و حضور
ندارد.
ایصال به مطلوب، یعنی كمك كردن به ما در جهت اراده كردن مطلوب و برداشتن موانع داخلی و خارجی، به شكلی كه صلاح ما در آن است.
در
مناجات شعبانیه میخوانیم: «إلهی لم یكن لی حول فأنتقل به عن معصیتك إلا
فی وقت أیقظتنی لمحبّتك» یعنی خدایا من حال و قوّه ای برای انتقال از عصیان
تو در خود نمیبینم، الا در هنگامی كه با محبت خویش نوعی بیداری و جذبه در
من میآفرینی.
و الحق كه در هنگام
عنایت الهی انسان اراده جدی و شوق مؤكّد، برای طی مسیر در خود میبیند.
این حالات را جذبه میگویند كه از سوی امام عصر(عج) به ما میرسد. آشنا شدن
با یك دوست خوب، خواندن یك كتاب مفید، ازدواج با فردی باكمال، ورود به
رشتهای یا دانشگاهی مهیا برای اخلاقیات و … گر چه همه به ظاهر حوادثی بی
انتخاب اند، اما دست امامی پشت آن است كه مقدرات ما را در هر سال تعیین
مینماید؛ این توفیق است. با این كارها غیر از ارائه طریق امام عصر(عج)
دوستان خود را به كمال مطلوب و نهایی میرساند.
این توفیق می تواند شامل حال هر انسان كمال جوی واقعی باشد، و همه از سوی مقام ولایت اهل بیت(ع)، و البته به اذن الهی است.
در این باره حرفهای دیگری هم هست كه اگر مشتاق بودید، باز هم با ما تماس بگیرید.
مشاوره مذهبی ـ قم.
. ولایت از یك حیث به دو قسم یا دو شعبه تقسیم می شود: یكی ولایت باطنی و تكوینی است و یكی ولایت ظاهری؛ اولی اصلاً نیاز به حضور فیزیكی امام معصوم در بین مردم ندارد. چنانچه در زمانه حضور ائمه(ع) امام از افرادی در دوردست مملكت اسلامی و غایب در مدینه و كوفه و... دستگیری معنوی می كردند و توفیق به آنها می دادند، توسلات آنان را پاسخ می گفتند و...، امروز نیز امام عصر(عج) از پشت پرده غیبت همان كار را می كند و هیچ نائبی هم در این بخش ندارد.
اما
ولایت ظاهری كه همان خلافت ظاهری و تبیین و اجرای احكام الهی است، در زمان
غیبت باز هم از آن امام معصوم است، ولی اعمال آن نائبان آن حضرت كه همان
فقهای جامع الشرائط هستند، واگذار شده است. چنانچه در زمان حضور هم، حضرات
معصومین(ع) برای ممالك دور و نزدیك، نماینده و نائب داشته اند، در دوران
غیبت هم این امر را به نحو عام به فقهای عادل سپرده اند. مثلا، امام علی(ع)
خود حاكم همه كشور اسلامی است، ولی مالك اشتر را به نیابت از خود به مصر
می فرستد، یا سلمان را نائب خود در مدائن قرار می دهد تا به جای او بیان و
اجرای احكام الهی و رهبری جامعه را بر عهده گیرند.
امروز نیز خلافت ظاهری امام عصر(عج) از سوی فقهای عظیم الشأن قابل نیابت است، كه به آن نیابت عام می گویند.
خود
امام عصر(عج) فقهای واجد شرایط را به این مقام، به خصوص در تبیین دین، نصب
كرده است؛ پس ولایت فقیه به نیابت امام عصر(عج)، امروزه به مثابه نیابت
سلمان و مالك اشتر از جانب امیرالمؤمنین(ع) است.
در
وجود نیابت عامه برای فقها به طور كلی اختلافی بین فقها نیست؛ ولی در حدود
و ثغور آن اختلافاتی هست، كه پرداختن به آن مجال دیگری می طلبد.
مشاوره مذهبی ـ قم.
امام عصر (ع) نه تنها بر اعمال ما بلكه به همه حوادث عالم احاطه علمی دارد. اثبات این مطلب غیر از تحلیل چگونگی این احاطه است. اثبات این مطلب از راه نقل روایات متواتره ای ممكن است كه در جوامع حدیث شیعه ـ مانند كافی، بصائر، كتب شیخ صدوق و كتاب بحارالانوار و غیر آنها ـ ضبط شده است.
به موجب
این روایات كه به حد و حصر نمی آید امام از راه موهبت الهی، به همه چیز
واقف و از همه چیز آگاه است و هر چه را بخواهد به اذن خدا با توجهی كه می
كند، می داند.(ر.ك. به "معنویت تشیع"، علامه طباطبائی، ص214)
برای
این مطلب برهان عقلی هم اقامه كرده اند، كه به تعبیر مرحوم علامه تقریر آن
به سلسله ای از مسائل پیچیده عقلی متوقف است؛ و چون از موضوع سؤال خارج
است، ما هم از آن می گذریم.
اما در
مقام تحلیل چگونگی این علم به اجمال می توانیم بگوئیم كه امام زمان علیه
السلام انسان كامل است، و انسان كامل آئینه ای است كه جز جمال و كمال و
جلال خداوند چیزی را نشان نمی دهد ـ یعنی هر آنچه از جمال و كمال و جلال حق
در آن تابید همان را نشان می دهد. خاصیت آیینه شفاف آن است كه از خود چیزی
ندارد، و هر صورتی كه در مقابل آن قرار گرفت همان را نشان می دهد.
به
عبارت دیگر، انسان كامل مظهر اسم اعظم خداست، و اسم اعظم نه لفظ است و نه
مفهوم، بلكه مقامی است كه هر كس به آن مقام رسید می تواند در عالم تصرف كند
و منشأ كارهای خارق العاده شود.
بنابراین
امام عصر علیه السلام كه مظهر اراده فعلی حق است، می تواند با اراده خود
هر چه را خواست در خارج از صحنه نفس خود محقق كند، یعنی همانگونه كه با
صدور فرمان "كن" ـ یعنی باش ـ اراده تكوینی خداوند محقق می شود، با "بسم
الله" آن حضرت علیه السلام نیز هر چیزی محقق می گردد. "بسم الله" آن حضرت
به منزله "كن" خداوند است.
فعل خدای سبحان در موطن قلب امام عصر علیه السلام ظهور می كند، چون او مظهر اسماء الهی است.
این اجمالی از مقام امام معصوم و انسان كامل بود، كه با توجه به آن علم او به حوادث عالم هم روشن می شود.
نكته
ای در اینجا هست، كه استاد جوادی آملی حفظه الله در باره آن می فرماید:
امام علیه السلام كه كون جامع و دارای همه نشات وجودی است، در مرتبه
نورانیت و ولایت كلیه، كه حقیقت امامت اوست ـ و نه این بدن عنصریـ به عنایت
الهی مسلط بر همه عوالم هستی است، و چیزی از احاطه علمی آن حضرت مخفی نمی
ماند. به عبارت دیگر، تمام حوادث بزرگ و كوچك نظام هستی حتی پلك زدن
انسانها، قیام و قعودشان، افتادن برگی از درخت و .. در معرض دید اوست، و
چیزی به نام زمان گذشته حال و آینده برای وی ـ همان حقیقت نوری ـ مطرح
نیست. لیكن وقتی آن حضرت به مرحله ماده و عالم طبیعت ـ یعنی مرحله ناقص ـ
می رسد، مانند دیگران است؛ بدین معنا كه شاید چیزی را نخواهد بداند و از
سیطره عالم كنونی او خارج باشد.
البته
فرق او با دیگران این است كه دیگران به آن خزانه بی پایان راهی ندارند،
لذا ممكن است دلشان بخواهد چیزی را بدانند، ولی نتوانند؛ اما صاحب ولایت
كلیه كه كلید دار و خزان آن خزانه بی پایان است، هر چه را بخواهد می تواند
بداند.
از اینرو در روایت آمده است: «إن الإمام إذا شاء أن یعلم علم» یعنی امام معصوم هر چه را بخواهد بداند می داند. (كافی ج1 ص852)
(ر.ك. به "علی علیه السلام، مظهر اسمای حسنای الهی"، آیت الله جوادی آملی)
مشاوره مذهبی_ قم.
از روایات چنین استفاده می شود كه اوّلین كسی با حضرت مهدی(عج) بیعت كرده و به دست مبارك آن جناب بوسه می زند، حضرت جبرئیل امین فرشته مقرّب الهی است.
مفضّل
بن عمر، از امام صادق(ع) روایت كرده كه فرمود:"آنگاه كه خداوند به حضرت
قائم اجازه خروج دهد، آن حضرت به منبر رود، پس مردم را به سوی خویش دعوت
كند، و به خداوند سوگندشان دهد، و به حق خویش آنها را بخواند، و به این كه
بین ایشان و روش رسول خدا(ص) رفتار كند و به كردار آن حضرت عمل كند. آنگاه
خداوند جبرئیل را می فرستد كه نزد او بیاید، جبرئیل در حجر اسماعیل نزد آن
حضرت می آید و می گوید: به چه چیز مردم را می خوانی؟ حضرت قائم(ع) دعوت خود
را به او خبر دهد. جبرئیل می گوید: من نخستین كسی هستم كه با تو بیعت می
نمایم، دست خویش را برای بیعت باز كن، پس دست به دست آن حضرت گذارد، و
متجاوز از سیصد و ده مرد نزد او بیایند و با او بیعت نمایند، و در مكه می
ماند تا یارانش به ده هزار نفر برسد، سپس از آنجا به مدینه رهسپار
گردد."("مهدی موعود"، ترجمه و نگارش علی دوانی، ص1154)
و
نیز وارد شده كه حضرت قائم(عج) پشت به حرم(خانه كعبه) می دهد و دست خود را
دراز می كند مثل دست موسی ... آنگاه می فرمایند: این دست خداست و از جانب
خداست و به امر خدا كشیده شد، و این آیه را تلاوت می كند :"ان الذین
یبایعونك انما یبایعون الله یدالله فوق ایدیهم، فمن نكث فانما ینكث علی
نفسه ...". پس اول كسی كه دست آن حضرت را می بوسد جبرئیل است، و با آن جناب
بیعت می نماید و پشت سر او فرشتگان و نجبای جنّ و نقیبان آن حضرت بیعت می
كنند." (اسرار العقائد، ج 2، ص 100 ـ به نقل از كتاب "یكصد پرسش و پاسخ
پیرامون امام زمان(عج)"، از علیرضا رجالی تهرانی، انتشارات نبوغ ).
پیروز باشید- مشاوره مذهبی_ قم.
در این باره، چند نظریه را میتوان مطرح كرد.
1ـ
نام نبردن حضرت صاحب الزمان(عج) به اسم اصلی، شاید كنایه از بزرگداشت مقام
و تعظیم آن حضرت باشد. معمولاً انسان كسی را كه برایش بسیار حرمت قائل است
به اسم، حكایت و خطاب نمیكند.
2ـ
پنهان داشتن امر از غیر شیعیان: در زمان سلاطین غیر شیعی انتساب به حضرت
صاحب الزمان(عج) میتوانست موجبات اذیت و آزار شیعیان را فراهم آورد. از
این رو امامان شیعه با نهی از نامیدن آن حضرت با اسم اصلی ایشان، در حقیقت
شیعیان را امر به تقیّه كردهاند.
3ـ
شاید نامیدن ایشان به اسم واقعی، كنایه از نشان دادن ایشان و راهنمایی
اشخاص به مكان آن حضرت باشد. و از این جهت در بعضی روایات از نامیدن ایشان
تنها در مجامع عمومی نهی شده است. در توقیعی از حضرت صاحب الزمان(علیه
السلام) در این باره آمده است:«ملعون ملعون من سمّانی فی محفل من الناس»
یعنی از رحمت خدا به دور است هر كس در میان مردم نام مرا
ببرد.(بحارالانوار، ج51، ص33)
4ـ
احتمال دیگر هم آن است كه این امر به جهت حفظ احترام حضرت رسول اكرم(ص)
باشد، تا نكندتوجه و توسلات ما به حضرت ولی عصر(عج)، نام مبارك حضرت ختمی
مرتبت را تحت شعاع قرار دهد؛ خصوصا كه كنیه مبارك امام هم همان كنیه مبارك
رسول گرامی اسلام است. نگارنده احتمال اخیر را ترجیح می دهد، هر چند در
كتاب و منبعی ندیده است.
با آرزوی توفیق- مشاوره مذهبی ـ قم.
بنابرآنچه كه مورخان شیعه و سنّی در
خصوص تاریخ و چگونگی ولادت حضرت مهدی(عج) نوشته اند، اصل ولادت خجسته امام
زمان(ع) و به دنیا آمدن ایشان، جزء امور مسلم و قطعی تاریخ بشر است.
به
عنوان نمونه، مورّخ شهیر اهل سنت، علی بن حسین مسعودی می گوید:"در سال 260
ابومحمد حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن
الحسین بی علی بن ابیطالب علیهم السلام، در زمان خلافت معتمد عباسی درگذشت.
او به هنگام درگذشت، 29 سال داشت، و او پدر مهدی منتظر است."("مروّج
الذّهب"، مسعودی، ج4، ص199)
و شیخ
سلیمان قندوزی گوید:"خبر معلوم و مسلّم، در نزد موثّقان، این است كه ولادت
قائم(ع)، در شب نیمه شعبان سال 255 هجری قمری، در شهر سامرّا واقع شده
است."("ینابیع المودّة"، قندوزی، ج3، ص144)
اما
از آنجایی كه خلفای بنی عباس دانسته بودند كه دوازدهمین امام شیعیان همان
مهدی موعود است كه زمین را پر از عدل و داد می كند و دژهای گمراهی و فساد
را درهم می كوبد و نیز می دانستند كه از فرزندان امام حسن عسكری(ع) است؛ در
صدد برآمدند این نور را خاموش كنند. از این رو امام مهدی(عج) از نخستین
روز ولادت، همواره در نهان می زیست و مردم به طور عموم او را نمی دیدند.
ولی با این وجود، عدّه ای از اصحاب امام حسن عسكری(ع) بودند كه توفیق
شرفیابی را یافته بودند. بعضی از آنها عبارتند از:
1.
حكیمه خاتون، دختر امام جواد، خواهر امام هادی و عمه امام حسن عسكری علیهم
السلام، كه شب تولد حضرت مهدی(ع)، او را زیارت كرد، و نسیم و ماریه ـ
كنیزان آن حضرت ـ گفتند: تا آن كودك متولد شد به خاك سجده كرد و انگشت
سبّابه را رو به آسمان بلند نمود و عطسه زد و گفت"الحمدلله رب العالمین، و
صلی الله علی محمد و آله".("الزام النّاصب"، شیخ حائری یزدی، ج1، ص340)
2.
ابوبصیر خادم است كه گفت: بر صاحب الزمان(ع) وارد شدم، در حالی كه درون
گهواره بود، نزدیك رفتم و سلام كردم، حضرت فرمود: مرا می شناسی؟ عرض كردم:
آری، تو بزرگ و سید من و فرزند امام من هستی ... حضرت فرمود:"انا خاتم
الاوصیاء، و بی یرفع البلاء من اهلی و شیعتی."("كشف الغمّه"، علامه اربلی،
ج2، ص499)
3. سعدبن عبدالله قمی
است كه با نامه های فراوان با جمعی برای زیارت آن حضرت به سامره رفته و طرف
راست امام حسن(ع)، كودكی را دیدند كه مانند ماه درخشان بود، پرسیدند: این
كیست؟ گفته شد:"مهدی قائم آل محمد(ص)" است. ("الزام النّاصب، ج1، ص342)
4.
روزی جمعی از شیعیان ـ چهل تن ـ نزد امام یازدهم آمدند، و از آن امام
تقاضا كردند كه حجّت پس از خویش را به آنان بنمایاند و بشناساند و امام
چنین كرد. و آنان پسری را دیدند كه بیرون آمد همچون پاره ماه، شبیه به پدر
خویش، امام عسكری(ع) فرمود: "پس از من، این پسر، امام شماست، و خلیفه من
است در میان شما، امر او را اطاعت كنید، از گرد رهبری او پراكنده نگردید كه
هلاك می شوید و دینتان تباه می گردد این را هم بدانید كه شما او را، پس از
امروز، نخواهد دید، تا این كه زمانی دراز بگذرد، بنابراین از نایب
او،"عثمان بن سعید"، اطاعت كنید." (الزام النّاصب، ج1، ص341)
5.
ابوسهل نوبختی گوید: در آن حال بیماری، امام عسكری خواست تا آن كودك را
نزد او آورند. مهدی را كه در آن هنگام كودك بود، نزد پدر آوردند. وی به پدر
سلام كرد. من به او نگاه كردم، رنگی سفید و درخشان داشت، موهایش پیچیده و
مجعّد بود و دندان هایش گشاده، امام حسن(ع) او را با جمله"یا سیّد اهل
بیته" ـ یعنی این سرور خاندان خود ـ مخاطب قرار داد، سپس از آن فرزند خواست
تا در خوردن دوایی كه برایش جوشانیده بودند به او كمك كند. او چنین كرد.
سپس پدر را وضو داد. آنگاه امام عسكری(ع) به او فرمود:"ای پسرك من! تویی
مهدی، و تویی حجّت خدا بر روز زمین ... ." (همان، ص 351)
برای
مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به كتاب "یكصد پرسش و پاسخ پیرامون
امام زمان(عج)"، از علیرضا رجالی تهرانی، انتشارات نبوغ مراجعه نمایید.
پیروز باشید- مشاوره مذهبی_ قم.
مفسران با استناد به روایات، آیات بسیار زیادی را بر امام زمان(عج) تطبیق داده و ایشان را مصداق اكمل آن آیات دانسته اند؛ كه به سه آیه اشاره میشود:
1ـ
«و نُریدُ اَنَّ نَمُنُّ علی الذینَ استضعفوا فی الأرض و نَجعَلُهُم أئمة و
نَجعَلُهُم الوارثین» یعنی اراده كرده ایم كه بر آن طایفه ضعیف نگاهداشته
شده در آن سرزمین منت گذارده و آنها را پیشوایان خلق قرار دهیم و وارث ملك و
جاه گردانیم.(قصص/5) در برخی از روایات، این آیه بر ظهور امام زمان(عج)
تطبیق داده شده است؛ از جمله حضرت علی(ع) كه در باره این آیه میفرمایند:
مراد آل محمد(ص) میباشد كه خداوند مهدی(عج) ایشان را بعد از سختی هایشان
ظاهر كرده و باعث عزت آنها و ذلت دشمنانشان میشود. (تفسیر نورالثقلین،
عبدعلی حویزی، ج4، ص110)
2ـ «وَعَد
الله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنّهم فی الأرض …» یعنی
خداوند به كسانی از شما بندگان كه ایمان آورد و نیكوكار گردد وعده فرمود كه
در زمین خلافت دهد.(نور/55) كه روایات مصداق اكمل این خلافت را دوران ظهور
امام زمان(عج) معرفی مینماید؛ از جمله امام صادق(ع) بعد از خواندن این آیه
فرمود: مراد از آن حضرت قائم(عج) و اصحاب حضرت میباشند.(بحارالانوار، ج51،
ص58، حدیث50)
3ـ «و لقد كتبنا فی
الزبور من بعد الذكر أن الأرض یرثها عبادی الصالحون» یعنی بعد از تورات در
زبور داود نوشتیم كه حتماً بندگان نیكوكار من وارث زمین خواهند
شد.(انبیاء/105) امام باقر(ع)می فرماید: مراد این آیه اصحاب مهدی(عج) در
آخر الزمان میباشند.
نكته قابل
توجه این است كه این گونه برداشتها از آیات قرآن كریم ناظر به جنبه تأویلی
آیات است، و بر اساس آن مصداق آیات قرآنی محدود به یك مورد خاص نیست، و می
تواند مصادیق و موارد متعددی را شامل شود. ولی آنچه مسلم و حتمی است این
است كه تأویلات فوق، كه مستظهر به روایات معصومین است، از بارزترین مصادیق و
مواردی است كه این آیات شریفه آنها را در بر می گیرد.
پیروز باشید- مشاوره مذهبی_ قم.
1ـ در روایاتی از اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به وجود زن در بین سربازان امام زمان ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ اشاره شده است.
در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است: «با حضرت قائم ـ علیه السلام ـ سیزده زن همراه است.»(اثبات الهداة، ج7، ص150)
و
در روایتی از امام باقر ـ علیه السلام ـ چنین آمده است: «سوگند به خدا،
سیصد و اندی مرد میآیند كه در میانشان 50 نفر زن هستند.»(بحارالانوار،
ج52، ص223)
2ـ روایتی از امیر
المؤمنین ـ علیه السلام ـ نقل شده است كه فرمودند: «أصحاب المهدی شباب لا
كهل فیهم إلا كالكحل فی العین او كالملح فی الزاد» یعنی اصحاب امام زمان ـ
علیه السلام ـ جوانانند و پیر در بین آنان نیست، مگر به اندازه سورمه در
چشم یا نمك در غذا ـ یعنی خیلی كم.(معجم الملاحم والفتن، ج1، ص98)
با آرزوی توفیق- مشاوره مذهبی ـ قم.