آثار فردی:
۱٫
ایجاد و تقویت و استحکام اعتقاد به توحید و عدل الهی؛ ایجاد عدالت کامل و
رفع هرگونه ظلم در جهان میتواند اعتقاد به توحید و اجرای عدالت را که از
اسول اعتقادی دین اسلام و سایر ادیان الهی است، به اثبات برساند و باعث
اعتقاد فردی میشود؛
۲٫ ایجاد امید به زندگی و صبر در مقابل ناملایمات بخاطر فردای روشن؛
۳٫ ایجاد حرکت مضاعف و شور و نشاط بیشتر در مسیر زندگی فردی؛
۴٫ ارتباط معنوی دائم با احساس حضور امام معصومی که ناظر بر اعمال انسان است؛
۵٫ رشد و تکامل تربیتی در اخلاق و رفتار و سایر شئون زندگی؛
۶٫
تقویت بعد عبادی به وسیله ارتباط معنوی با امام زمان(ع) از طریق نماز امام
زمان(ع) و دعای عهد و دعای فرج و امثال این ادعیه که باعث رشد عبودیت فرد
خواهد شد.
آثار اجتماعی:
این بخش در سه فصل مورد تحقیق و بررسی قرار میگیرد:
فصل اول: آثار اجتماعی ـ دینی
فصل دوم: آثار اجتماعی ـ تربیتی
فصل سوم: آثار اجتماعی ـ سیاسی
الف. آثار اجتماعی ـ دینی (رفتارهای دینی جمعی):
۱٫
مراسم نیمه شعبان و ایجاد شور و نشاط دینی در بین افراد جامعه: اینگونه
مراسم لزوم اجرای عدالت را به افراد یادآوری کرده و شوق امید و انتظار فرج
را به صورت فرهنگ عمومی در میآورد.
۲٫ برگزاری مجالس دعا: دعای ندبه، آل یاسین، جامعه کبیره و سایر دعاهای مربوط به امام زمان(ع).
۳٫
توجه به مکانهای منسوب به حضرت مهدی(ع): مسجد جمکران و مسجد امام حسن
عسکری(ع) در قم و مسجد سهله در کوفه و شهر مکه و صحرای عرفات توجه به این
مکانها محبت و اعتقاد به خدا را تقویت کرده، انسانها را به سوی عبادت و
توجه ویژه به معنویات سوق میدهد.
۴٫
صدقه دادن برای سلامتی امام زمان(ع): این رفتار فردی علاوه بر ایجاد روحیه
امام دوستی، ولایت و توجه به محبوب و ثواب عبادی، باعث یک نوع رفتار
اجتماعی و ایجاد روحیه نوع دوستی و کمک به دفع فقر در جامعه نیز خواهد شد.
ب. آثار اجتماعی ـ تربیتی:
۱٫
روحیه انتظار: انتظار افراد جامعه، برای تحقق هدفی والا و واقعی یعنی
برقراری عدالت واقعی در همه ابعاد، میتواند موتور حرکتی برای پیشرفت جامعه
به سوی ایجاد مؤلفههای عدالت شود.
۲٫
امید به آیندهای روشن: جامعهای که معتقد به مهدویت است هیچگاه دچار
سردرگمی سیاسی و انحطاط فرهنگی نخواهد شد. امید به هدفی مقدس و دست یافتنی،
انسان را به سوی طرح و برنامه برای سعادت و پیشرفت و تلاش برای تحقق و
اجرای آن برنامه حرکت میدهد.
ج. آثار اجتماعی ـ سیاسی:
جامعهای
که معتقد به مهدویت است در رأس اهداف آن، رفع ظلم و ستم و مبارزه با
ظالمان و ستمکاران در جامعه خواهد بود. انقلابهای بزرگ دینی ـ سیاسی در
جوامع از آثار همین اعتقاد است همانند انقلاب اسلامی ایران که نقطه عطفی در
تاریخ مبارزه با رژیمهای عدالت ستیز و استعمارگر میباشد.
تذکر:
برای اگاهی بیشتر به فصلنامه انتظار شماره۵، مجله موعود شماره ۶، کتاب
آثار اعتقاد به امام زمان(ع) ـ هادی قندهاری، آفتاب ولایت ـ آیت الله مصباح
یزدی مراجعه فرمایید.