loading...
پایگاه تخصصی و فرهنگی مذهبی مهدویت
آخرین ارسال های انجمن
مژگان فیض اللهی بازدید : 112 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


درآن هشت آيه مى باشد

آيات 7- 39- 31- 55- 60- 65- 77- 78

ا- (و أن الساعة آتية لاريب فيها.)[1]

و اينك رستاخيز (ساعت قيامت) شكى در اين نيست.

ابى سعيد خدرى مى گويد:

پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) فرمود:

ساعت قيامت برپا نمى شود مگر اين كه دنيا را پر از ظلم و جور و دشمن بگيرد، سپس كسى از اهل بيت من قيام مى كند و دنيا را پر از عدل و داد كند بعد از اين كه پر از ظلم و دشمن شده باشد.[2]

سپس نشانه هاى قائم را بيان مى كند.

پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله ) فرمود:

مهدى از ما اهل بيت است، داراى پيشانى پهن و بينى كشيده عقابى، عدل و داد را بر زمين مى گستراند همان گونه كه از جور و ستم پرشده است تا آخر حديث. [3]

2- (اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و إن الله على نصرهم لقدير)[4]

به كسانى كه بر آنان ستم شده است اجازه نبرد داده شد، و خداوند بر ياريشان تواناست.

امام صادق(عليه السلام ) در تأويل اين آيه شريفه فرمود:

اين آيه در باره قائم و اصحاب اوست، و هنگام قيام، خونب هاى حسين (عليه السلام )  مى خواهند و گويند:

مائيم صاحب اختياران خون، و خونخواهان امام حسين (عليه السلام ) هستيم. [5] و خداوند متعال به آنان وعده نصر و پيروزى بر كفار و معاندين را داده است.[6]



برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....

مژگان فیض اللهی بازدید : 141 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن يك آيه مي باشد

آيه 24

1 ـ (حتي اذا راوا ما يوعدون فسيعلمون من اضعف ناصراً و اقل عدداً)[1]

تا زمان كه آنچه را به آنها وعده داده شد ببينيد آنگاه مي دانند چه كسي ياورش ضعيفتر و جمعيتش كمتر است.

محمد بن فضيل از امام چهارم حضرت علي بن الحسين  عليه السلام نقل مي كند كه حضرت در ذيل اين آيه شريفه فرمود :

«ما يوعدون» در اين آيه حضرت قائم , مهدي  و اصحاب آن جناب و انصار اوست , هنگام ظهور حضرت قائم دشمنان او ضعيف و تعدادشان بسيار كم بوده و يكديگر را ياري نمي دهند.[2]



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 118 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن دو آيه مى باشد. آيات 14ـ29

ا- (قل للذين آمنوا يغفروا للذين لايرجون أيام الله، ليجزى قوما بما كانوا يكسبون.)[1]

به مؤمنان بگو:

كسانى را كه اميد به ايام الله (روز رستاخيز) ندارند مورد عفو قرار دهد تا خداوند در آن روز هر قومى را به اعمال! كه انجام مى دادند جزا دهد.

روزى حضرت سجاد (عليه السلام ) خواست يكى از غلامان را تأديب كند، آن غلام آيه فوق را تلاوت نمود.

حضرت تازيانه را به زمين انداخت، غلام گريه كرد، حضرت به او فرمود: چرا گريه مى كنى؟ غلام عرض كرد:

اى مولاى من معلوم مى شود من از كسانى هستم كه به روزهاى خدا- ايام الله- اميدوارى ندارم. حضرت فرمود:

تو اميد دارى؟ عرض كرد: بلى اى مولاى من.

حضرت فرمود: تو در راه رضاى خدا آزادى، من دوست ندارم مالك! بنده اى باشم كه

به ايام الهى اميدوار است بروكنار قبر رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) دعا كن و بگو پروردگارا على بن الحسين (عليه السلام ) را بيامرز. [2]

و نيز از حضرت صادق (عليه السلام )روايت شده كه پيرامون ايام الله فرمود: اميدوارى در آيه مذكور سه روز است:

ا- روز قيام قائم، مهدى(عليه السلام)

2- روز رجعت.

3- روز قيامت. [3]

(هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق. )[4]

اين كتاب ماست كه به حق با شما سخن مى گويد.

ابى بصير مى گويد به امام صادق(عليه السلام ) عرض كردم: منظور كلام خدا از " هذا كتابنا ينطق عليكم بالحق " چيست؟

حضرت فرمود:

كتاب كه سخن نمى گويد بلكه محمد و اهل بيت او- (اول آنها على اميرالمؤمنين و آخرينشان قائم(عليه السلام ))- آنهايند كه ناطقون به كتاب مى باشند. [5]

اولين سخن قائم آل محمد "عجل الله تعالي فرجه  " هنگام ظهور كنار كعبه، " أنا بقية الله) است. سپس اين آيه را " بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين " [6]تلاوت مى كند. [7]



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 140 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

درآن سه آيه مى باشد آيات 3-33- 6 3

1- (و أذان من الله و رسوله الى الناس يوم الحج الا كبر)[1]

و اين اعلامى از ناحيه خدا وپيامبرش به (عموم) مردم در روز حج اكبر (روز عيد قربان) است.

امام باقر و امام صادق(عليه السلام ) فرمودند: اين حج بزرگ  هنگام ظهور قائم ماست، كه مردم را به سوى خود دعوت كند. [2]

2- (هو الذى أرسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لوكره ا لمشركون. )[3]

او كسي است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاده تا او را بر همه آيين ها  غالب گرداند، هر چند مشركان كراهت داشته باشند.

ابن بصير و سماعه هر دو روايت مى كنند از امام صادق (عليه السلام ) كه فرمود:



برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....

مژگان فیض اللهی بازدید : 122 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن دو آيه مي‌باشد

آيات 15 ـ 16

فلا اقسم بالخنس الجوار كنس.

سوگند با ستارگاني كه باز مي گردند, حركت مي‌كنند و از ديده‌ها پنهان مي‌شوند.

هاني گويد:

از امام باقر عليه السلام معني اين آيه شريفه را پرسيدم, حضرت فرمود:

مراد به خنس امامي است كه برگشت كند از غيبت سال 260 هجري پس ظاهر مي‌شود مانند ستاره (درخشان) شهاب ثاقب.




منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 108 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


در آن يك آيه مى باشد آيه 8

(1- فآمنوا بالله و رسوله والنور الذي انزلنأ والله بما تعملون خبير.)[1]

به خدا و رسول او و نورى كه نازل كرده ايم ايمان بياوريد و بدانيد خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است.

زيد بن ارقم گفت:

هنگامى كه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله ) در حجه الوداع به غدير خم رسيد و دستور ايستادن و نماز را داد، سپس خطبه خواند و اين آيه را تلاوت نمود و فرمود:

اى مردم اين نور منم، سپس بعد از من على، سپس از نسل او (جانشينان) تا قائم مهدى (عجل الله تعالي فرجه )  مى باشد.[2]



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 109 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن يك آيه مي باشد آيه 5

1 ـ ( و ذلك دين القيمه ) [1]

و اين است آئين مستقيم و صحيح و پايدار .

ابي بصير از امام صادق عليه السلام نقل مي كند :

كه حضرت در تفسير آيه :

و « وذلك دين القيمه » فرمود خداوند متعال مي فرمايد : اين دين ، دين قائم آل محمد «عجل الله تعالي فرجه » است . [2]

آري دين واقعي و حقيقي و پياده كردن آن به تمام معني دين كه به دست مبارك حضرت بقيه الله الاعظم « عجل الله تعالي فرجه » در اين جهان به اجرا گذاشته مي شود و در وقت ظهور حضرت موبه مو به آن عمل خواهد شد .



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 100 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن نه آيه مي باشد

آيات 2 و 3 و 60 و 124 و 133 و 148 و 155 و 261 و 285

1 ـ( الم ذلك الكتاب لا ريب فيه هدي للمتقين، الذين يومنون بالغيب)[1]

اين همان كتابي است كه در آن ترديدي نيست ، و وسيله هدايت براي همه  پرهيزكاران است .

(پرهيزكاران )آنهاهستند كه به غيب ايمان مي آورند.

(متقين ) اشاره به شيعيان حضرت امير المومنين علي (عليه السلام ) مي باشند .

(الغيب) اشاره به حضرت حجت ابن الحسن (عجل الله تعالي فرجه ) مي باشد . [2]


برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید.....

مژگان فیض اللهی بازدید : 114 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


در آن يك آيه مي باشد آيه 1

1 ـ ( والسماء ذات البروج ) [1]

سوگند به آسمان كه داراي برج هاي بسيار است .

اصبغ بن نباته ميگويد :

از ابن عباس «رض» شنيدم كه رسول خدا فرمود :

منم آسمان و برج هاي آن امامان از اهل بيت و عترت من مي باشند كه اول ايشان علي است و آخر ايشان مهدي است و آنها دوازده نفرند . [2]




منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 107 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
درآن دوآيه مى باشد آيات 8- 39

ا- (ليحق الحق و يبطل الباطل ولوكره المجرمون. )[1]

تا حق تثبيت شود و باطل از ميان برود، هر چند مجرمان كراهت داشته باشند.

جابر مى گويد:

شنيدم امام باقر(عليه السلام ) درباره آيه شريفه " ليحق الحق و يبطل الباطل،) تا آخر... مى فرمود:

مراد اين است كه هنگام خروج، حضرت قائم (عجل الله تعالي فرجه )، حق آل محمد (عليهم السلام )را تثبيت كند، و باطل را براندازد كه اشاره به بنى اميه است. [2]

2- (و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و يكون الدين كله لله. )[3]

و با آنها پيكار كنيد تا فتنه (شرك و سلب آزادى) برچيده شود و دين (و پرستش) همه مخصوص خدا باشد.

محمد بن مسلم گويد:

به امام باقر (عليه السلام )عرض كرده تأويل آيه شريفه " و قاتلوهم " تا آخر را بفرماييد.

حضرت فرمود:

هنوز تأويل اين آيه فرا نرسيده است، هنگامى كه قائم ما قيام كند

كساني كه در آن زمان بر روى زمين باشند تأويل اين آيه را خواهند ديد، و دين محمد (صلي الله عليه و آله )جهان را فرا خواهد گرفت و مشركى بر روى زمين باقى نخواهد ماند. [4]



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)


مژگان فیض اللهی بازدید : 99 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در آن يك آيه مي‌باشد آيه 19 1ـ لتركبن طبقا" عن طبق.[1] كه همه شما دائما" از حالي به حال ديگر منتقل مي شويد. امام صادق فرمود: براي قائم ما غيبت طولاني خواهد بود اصحاب كه در حضور بودند عرض كردند به چه سبب غيبت آن بزرگوار طولاني خواهد شد پيامبر فرمود: بايد اعمال و طريقه زشتي كه امت هاي گذشته در غياب پيامبرانشان مرتكب شدند اين امت هم در غيبت حضرت قائم امام فرد فرد انجام دهند سپس اين آيه را تلاوت نمود: لتر كبن طبقا" عن طبق طبرسي از امير المومنين روايت كرده كه حضرت فرمود: همان مكر و حيله اي كه امت هاي گذشته نسبت به خلفا و اوصياء پيامبران نمودند اين امت نيز نسبت به من و فرزندانم مرتكب خواهند شد . [2] اين كلام مبارك اشاره به ظلم هايي است كه بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله اين مردم مرتكب شدند ،اجتماع آنها در سقيفه بني ساعده وبر كناري امام امير المومنين از مقام خلافت و وصايت كه خلاف نص صريح قرآن و پيامبر است ، و برگزيدن ابوبكر به جاي حضرت امير المومنين علي عليه السلام و سپس حلال خدا راحرام و حرام او را حلال كردن و آتش زدن درب خانه امير المومنين عليه السلام كه منجر به ضرب و شتم [3] و سقط جنين « محسن » شد و ستم هايي كه زمامداران جور و ستم به خاندان عترت و طهارت كردند ، همچون قتل و زندان و شكنجه و اسارت و ... ستمي كه به دوستداران و علاقمندان اهل بيت روا داشته اند ـ به اميد روزي كه منجي عالم بشريت حضرت مهدي آل محمد «عجل الله تعالي فرجه » ظهور نمايند و با قدرت يد اللهي خود از آنان و از اعوان و انصار و يارانشان انتقام بگيرند ـ اللهم ارنا الطلعه الرشيده و الغره الحميده ... .



منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)

مژگان فیض اللهی بازدید : 118 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

درآن چهار آيه مى باشد آيات 11-12-13- 105

1- (و كم قصمنا من قريه كانت ظالمة و انشأنا بعدها قومآ آخرين، فلما أحسوا بأسنا اذا هم منها يركضون ، لاتركضوا و ارجعوا إلى ما أترفتم فيه و مسا كنكم لعلكم تسئلون.)[1]

چه بسيار مناطق آبادى كه ستم در آن مى شد را ما در هم شكستيم و بعد از آنها قوم ديگرى روى كار آورديم.

آنها هنگامى كه عذاب ما را احساس كردند نا گهان پا به فرار گذاشتند.

فرار نكنيد، به زندگى پرناز و نعمتتان و به مسكنهاى پرزرق و برقتان بازگرديد تا سائلان بيايند و از شما تقاضا كنند.

امام باقر(عليه السلام ) (ذيل اين آيات) فرمود:

زمانى كه حضرت قائم (عليه السلام ) ظهور كند جمعى را مى فرستد تا بنى اميه را از شام به حضورش بياورند. بنى اميه چون اين خبر را مى شنوند به سوى روم فرار مى كنند.

اهل روم، به آنها مى گويند ما نمى گذاريم داخل مملكت ما بشويد، تا آن كه در دين ما وارد شده و نصرانى شويد آنها صليب بگردن خودشان انداخته، وارد شوند، هنگامى كه اصحاب حضرت قائم (عليه السلام ) وارد روم شوند

روميان از انان امان و صلح مي طلبند، ايشان گويند ما امان به شما نمى دهيم تا بنى اميه را تسليم بنمائيد، تمام افراد بني اميه را به اصحاب آن حضرت تحويل دهند، در آن وقت به انها خطاب مى كند فرار نكنيد، به سوى شام برگرديد، بايد بازخواست شويد و از ايشان سؤال مي كنند،گنج ها را كجا پنهان كرده ايد و به چه علت حضرت سيد الشهداء (ع) و يارانش و ائمه و پيروان آنان را به قتل رسانديد، در آن هنگام با كمال حسرت و ندامت  مى گويند واى بر ما كه مردمى ظالم و ستمگر بوديم، اصحاب آن حضرت  ايشان را با شمشير قهر خويش درو كرده و انها را هلا ك و نابود كنند. [2]

2. (ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر ان الارض يورثها عبادي الصالحون)[3]

ما در زبور بعد از دكر (تورات) نوشتيم كه بندگان صالح من وارث (حكومت) زمين خواهند شد. از حضرت باقر و حضرت صادق (عليه السلام )  روايت شده است كه فرمود: بندگان صالح مذكور در اين ايه كه زمين را به ارث مى برند قائم و اصحاب او هستند. [4]


منبع:مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)


مژگان فیض اللهی بازدید : 134 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


اـ (قل أرأيتم إن أصبح مآؤكم غورا فمن يأتيكم بماء معين. )[1]

بگو:

به من خبر دهيد اگر آب هاى (سرزمين) شما در زمين فرو رود چه كسى مى تواند آب جارى در دسترس شما قرار دهد.

ابوبصير از امام صادق (عليه السلام ) نقل مى كند:

كه حضرت در تأويل اين آيه شريفه فرمود:

يعنى اگر امامتان غايب شود كيست امام ظاهرى كه برايتان آورد خبرهاى آسمان و زمين و حلال و حرام خدا را برايتان بيان كند.[2]

و نيز امام باقر (عليه السلام ) فرمود :

اين آيه در حق امام قائم (عليه السلام ) نازل گرديد.



مركز جهانى حضرت ولى عصر (عج)                                                                                                         




مژگان فیض اللهی بازدید : 164 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)


در آن پنج آيه مي باشد

آيات 1 ، 2 ، 9 ، 10 ، 14

1 ـ ( والليل اذا يغشي ، و النهار اذا تجلي ) [1]

قسم به شب در آن هنگام كه جهان را بپوشاند .

و قسم به روز هنگامي كه تجلي كند .

محمد بن مسلم گويد : از حضرت باقر تاويل آيات فوق را سئوال نمودم ، فرمود مراد از ليل « اولي » و «دومي » است كه تاريكي جهل و ستم آنها روشنائي امير المومنين  رادر خلافتي كه براي خودشان تشكيل دادند پوشاند و حق آن بزرگوار را غصب نمودند.

و آن حضرت صبر كرد تا دولت آنها به پايان رسيد ، و مقصود از نهار ( وجود مقدس ) حضرت قائم  آل محمد عجل الله تعالي فرجه  است چون ظاهر شود باطل را محو نمايد و از بين ببرد ، و در قرآن خداوند مثل هايي براي مردم زده ولي مخاطب قرآن پيامبر اكرم و ما ائمه هستيم و مثل هاي قرآن را جز ما كسي نمي داند و نمي فهمد . [2]

2 ـ ( وكذب بالحسني ، فسنيسره لليسري فانذرتكم نارا" تلظي ) [3]

و پاداش نيك ( الهي ) را تكذيب كند .

ما به زودي او را در مسير دشواري قرار مي دهيم .

امام صادق (عليه السلام ) فرمود : «ليله» حضرت فاطمه سلام الله عليها  است و « قدر» خداوند است و هر كس به «فاطمه » معرفت داشته باشد ، به درستي كه شب قدر را درك نموده ( و در حقيقت خدا را شناخته است ) وحضرت فاطمه (سلام الله عليها ) را فاطمه ناميدند به اين دليل كه مردم از معرفت او قطع و دورند ( يعني كسي به كنه معرفت حضرت فاطمه سلام الله عليها  نرسيده است ) و « ليله القدر خير من الف شهر » يعني :

بهتر است از هزار مومن است و حضرت فاطمه زهرا  ـ ام المومنين است و « تنزيل الملائكه و الروح» ملائكه ، مومنين هستند كه داراي علوم آل محمد  اند ، و « روح القدس»  حضرت فاطمه  است و «مطلع الفجر» يعني خروج قائم آل محمد  . [4]

 

مژگان فیض اللهی بازدید : 128 پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

درآن پنج آيه مي باشد

آيات 8 1-83- 40 1- 41 1-00 2

1 ـ (شهدالله انه لا اله الا هو و الملئكه و اولو العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم* إن الدين عند الله الاسلام. ) [1]

خداوند شهادت داد، كه خدايي جز او نيست كه قائم به عدل است و ملائكه و دانشوران نيز گواهى داده اند، خدايي جز آن خداي عزيز و حكيم نيست؟ همانا دين نزد خدا اسلام است.

محمد بن عثمان سمرى (ثائب خاص حضرت حجت) مي گويد:

چون حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه ) متولد شد نورى از بالاي سر او تابيد و سر به آسمان كشيد، سپس آن جناب به سجده افتاد، و سر بلند نمود و اين آيه را خواند: شهد الله انه لا اله تا آخر آيه. [2]

2- (و له اسلم من في السموات و الارض طوعا و كرها و اليه يرجعون.) [3]

تمام كساني كه در آسمان ها و زمين هستند از روي اختيار يا از روي اجبار در برابر (فرمان) او تسليمند و به سوي او باز مي گردند،

رفاعه بن موسي مي گويد: از امام جعفر صادق (عليه السلام ) شنيدم كه فرمود: در زمان ظهور قائم آل محمد عجل الله تعالي فرجه  زميني باقي نمي ماند مگر آن كه در آن به شهادت ندا مي شنوند. [4]

3- (و تلك الايام نداولها بين الناس. ) [5]

و ما اين روزها (پيروزي و شكست) را در ميان مردم مي گردانيم (كه اين خاصيت زندگي جهان است).

امام صادق (عليه السلام ) فرمود: از زمان خلقت آدم، دولتي از خدا و دولتي از شيطان بوده پس در اين زمان دولت خدا كجا است؟ آري صاحب دولت خدا فقط قائم آل محمد (عجل الله تعالي فرجه) است. [6]

4- (وليمحص الله الذين آمنوا و يمحق الكافرين. ) [7]

و تا خداوند افراد با ايمان را خالص گرداند و ورزيده شوند و كافران را تدريجا نابود سازد.

ابن عباس مي گويد:

پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله ) فرمود: همانا علي وصي من است و قائم منتظر مهدي از فرزندانش مي باشد كه زمين را پر از عدل و داد مي كند، پس از آن كه از جور و ستم پر شده باشد، سوگند به آن كس كه مرا به حق، بشير و نذير برانگيخت، كساني كه ثابت قدم بمانند محققاً از كبريت احمر عزيزتر و گران بهاترند، جابر بن عبدالله برخاست و عرض كرد:

اي رسول خدا: آيا براي قائم از فرزندان شما غيبتي باشد؟ فرمود: آري سپس اين آيه را تلاوت نمود: و ليمحص الله الذين آمنوا تا آخر آيه. [8]

5- (يا ايها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلكم تفلحون.) [9]

اي كساني كه ايمان آورده ايد (در برابر مشكلات و هوس ها) استقامت كنيد و در برابر دشمنان (نيز) استقامت نماييد و از مرزهاي خود مراقبت به عمل آوريد و تقوي الهي پيشه سازيد شايد رستگار شويد.

يزيد بن معاويه عجلي از امام باقر (عليه السلام ) نقل كرده كه حضرت درباره تفسير اين آيه فرمود اي كساني كه ايمان آورده ايد، بر انجام واجبات صبر و استقامت داشته باشيد و در برابر آزار و اذيت دشمنان بردبار و صبور باشيد و با امام خودتان حضرت مهدي منتظر (عجل الله تعالي فرجه) در تماس و ارتباط باشيد.[10]

تعداد صفحات : 15

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 196
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 211
  • بازدید ماه : 451
  • بازدید سال : 1,517
  • بازدید کلی : 78,784