loading...
پایگاه تخصصی و فرهنگی مذهبی مهدویت
آخرین ارسال های انجمن
مژگان فیض اللهی بازدید : 107 جمعه 05 خرداد 1391 نظرات (0)

منجی

احادیثی که به توصیف وضعیت زنان در آخرالزمان پرداخته اند، بیش از روایاتی هستند که درباره موقعیت آنان در عصر پس از ظهور سخن گفته اند. امام این احادیث توصیف کننده وضع زن و خانواده در آستانه ظهور مبین موقعیت زن و خانواده در حکومت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) است؛ یعنی فساد زن و تزلزل خانواده در انتهای عمر بشر از علل مهم ظهور آن امام معصوم است. بنابراین او می آید تا این فسادها را از میان بردارد. آنچه از فساد زنان خانواده ها در آخرالزمان گفته می شود، در حکومت امام زمان، عکس آن جاری و ساری است.[1]

از این رو اگر، تصویری معکوس از احادیث آستانه ظهور در ذهنمان مجسم کنیم، توانسته ایم تصویری واقعی از جایگاه زن و خانواده در جهان پس از ظهور ارائه دهیم. در اینجا از میان انبوه روایاتی که در این باره آمده است به برخی اشاره می کنیم.



برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب بروید......

الف- سلطه و نفوذ زنان آخرالزمان در امور سیاسی

یکی از مسائلی که در حکومت های آخرالزمان مطرح است، بنابر اخباری که از معصومین (علیهم السلام) وارد گریده است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی می باشد:

امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «... و آن هنگامی است که زنها مسلط شوند، کنیزان تسلط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند.»[2]

« رأیت النساء قد غلبنی علی الملک و غلبن علی کل امر، لایؤتی الا ما لهن فیه هوی»[3]؛ «هنگامی که زنها بر تخت سلطنت چیره شوند، و بر هر مردی چیره باشند، و جز خواسته آن ها عملی نگردد.»

امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «و رأیت الناس یتخذن المجالس کما یتخذها الرجال»[4] ؛ و زنان را می بینی که بسان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می اندازند.

 

ب) وضعیت اقتصادی زنان درآخر الزمان

یکی از مهمترین مشکلاتی که بشر در آخرالزمان با آن سخت دست به گریبان است، مسائل و مشکلات اقتصادی است. نابسامانی عظیم اقتصادی در سرتاسر جهان به وقوع می پیوندد و زنان از این واقعه شوم نه تنها در امان نخواهند بود، بلکه بیشترین ضربه را خواهند خورد.

امام صادق (علیه السلام) در بیان نشانه های ظهور می فرمایند: «ورأیت الرجل یأکل من کسب امرأته من الفجور»[5] بعضی از مردان را می بینی که از راه فساد زنان خود ارتزاق می کنند.

حضرت علی (علیه السلام) در بیان نشانه های ظهور می فرمایند: «... و شارکت النساء ازواجهن فی التجارة حرصاً علی الدنیا...»[6]؛ زنان در آخرالزمان به خاطر حرص به دنیا در کسب و کار همسران خود شرکت می نمایند.

 

ج) وضعیت اجتماعی زنان در آخرالزمان

1- عدم امنیت برای زنان: از انحرافات خطرناک که جامعه پیش از ظهور به آن گرفتار می گردد، بی امنیتی خانوادگی و ناموسی است، این مسأله آنچنان فراگیر می شود که کمتر کسی می تواند یا می خواهد از آن جلوگیری نماید.[7]

حضرت علی (علیه السلام) در این خصوص می فرمایند: «سفیانی در حالی که نیزه ای در دست دارد، زنی باردار دستگیر می نماید و به یکی از یارانش می گوید: به او تعدی نما و او سپس شکم زن را می درد و جنینش را بیرون می آورد و هیچ کس نمی تواند چنین وضعیت هولناکی را تغییر دهد».[8]

2- هبوط مسائل اخلاقی و انسانی در زنان: جامعه پیش از ظهور، جامعه ای مملو از فساد و بی بند و باری های اخلاقی است، کردارهای حیوانی گروهی انسان نما، آنچنان فراگیر می شود که حالت عادی به خود می گیرد. روایاتی که این وضع اخلاقی پیش از ظهور را بیان نموده اند بسیار زیاد است.

محمد بن مسلم می گوید: به امام باقر(علیه السلام) عرض کردم: قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام (علیه السلام) فرمودند: «إذا اشبه الرجال بالنساء بالرجال و اکتفی الرجال بالرجال و النساء بالنساء»[9] آن گاه که مردها خود را شبیه زنان نمایند و زن ها شبیه مردان شوند، آن گاه که مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان.

و در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) است که فرمودند: «... و رأیت الرجال یتسمنون للرجال و النساء للنساء ...و رایت النساءیبذلن أنفسهن لاهل الکفر...»[10]

«... در آن زمان زنان را می بینی که از بذل خود به کفار هیچ واهمه ای ندارند».

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: «یظهر فی آخرالزمان و اقتراب الساعة و هو شر الازمنه نسوه کاشفات عاریات متبرجات من الدین...»[11] ؛ ظاهر می شود در آخرالزمان که بدترین زمانهاست، زنانی که در عین لباس پوشیدن لخت و عور هستند.

3- افزایش زنان بی سرپرست: در آخرالزمان وضعیت به گونه ای است که بر اثر جنگ های پی در پی، تعداد مردان کاهش چشمگیری می یابد و به همین دلیل، زنان زیادی بی سرپرست می گردند و به دنبال کسی هستند تا سرپرستی ایشان را به عهده گیرد.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «قیامت برپا نمی شود، مگر این که برای پنجاه زن یک سرپرست باشد».[12]

و در حدیث دیگری می فرمایند: «زمانی فرا رسد که پنجاه زن با یک مرد روبه رو شده، یکی می گوید: ای بنده خدا مرا بخر، و دیگری می گوید به من پناه ده».[13]

با مقایسه اخباری که در مورد زن آخرالزمان به ما رسیده، و وضعیت کنونی زن از حیث اجتماعی و اخلاقی، بین زن امروز و زن آخرالزمان شباهت بسیاری دیده می شود. اما این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که نمی توان فساد اخلاقی را برای تمام زنان تعمیم داد، زیرا در آن زمان، زنان آگاه، عفیف و باایمانی نیز وجود دارند که از اوضاع بد آن زمان متأثرند. اما وضع عمومی به شکل دیگری است.[14]

 

 

تهیه و تنظیم: سید مرضیه شریفی



[1] -  مرتضی شیرودی، زن و گفتمان سیاسی جهانی سازی، فصلنامه بانوان شیعه، سال دوم، شماره 5، پاییز 84، ص 98.

[2] - کامل سلیمان، روزگار رهایی، ترجمه علی اکبر مهدی پور، تهران، نشر آفاق، 1408ق، ج2، ص 761 به نقل از بشاره الاسلام، ص 41و44.

[3] - محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص 259.

[4] - همان، ص 257.

[5] - همان.

[6] - لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، تهران، انتشارات مرکز نشر الکتاب، 1385، ص 428.

[7] - سیده ارغوان حیدری، زن انتظار ظهور، ماهنامه شمیم یاس، سال سوم، شماره 8، آبان 1382، ص 8.

[8] - همان، ص 9.به نقل از مقدسی شافعی سلمی، عقدالدرر، ص 409.

[9] - لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 292.

[10] - محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص 257 و 258.

[11] - لطف الله صافی گلپایگانی، منتخب الاثر، ص 426.

[12] - سیده ارغوان حیدری، زن انتظار ظهور، همان، ص 9، به نقل از احمد بن حنبل، مسند، ج3، ص 120.

[13] - همان، به نقل از بحارالانوار، ج52، ص 250.

[14] - همان.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 220
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 19
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 336
  • بازدید سال : 1,402
  • بازدید کلی : 78,669